Критерии за оценка

I. Група
	
АДМИНИСТРАТИВНО СЪОТВЕТСТВИЕ - Общи критерии
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение е подадено в ИСУН 2020 в срока, определен в обявата
Да
2.
Формулярът за кандидатстване е подаден с Квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата.
Да
3.
Текстът на проектното предложение е на български език, с изключение на текстовете, за които се изисква информация на английски език.
Да
II. Група
	
АДМИНИСТРАТИВНО СЪОТВЕТСТВИЕ –  Окомплектовка на проектното предложение
Критерий Води до отхвърляне
1.
Таблица за допустими инвестиции (в електронен формат, по образец на ДФЗ, наличен на интернет сайта на ДФЗ (http://dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane), в раздел Подмярка 19.2 Прилагане на операции в рамките на стратегии за ВОМР) Таблицата за допустими инвестиции се подава във формат „xls”/„xlsx и във формат "pdf", съгласно указанията по т.23 от Условията за кандидатстване.
Да
2.
Формуляр за мониторинг – представя се подписан от кандидата във формат „pdf“. (Приложение № 2 )
Да
3.
Нотариално заверено изрично пълномощно (в случай че проектното предложение не се подава лично от кандидата), подписано с КЕП на упълномощеното лице.
Не
4.
Декларация за съгласие и информираност за обработване на лични данни, подписана от представляващия кандидата. Представя се във формат „pdf”. (Приложение № 3)
Да
5.
Декларация за липса на основания за отстраняване.   Представя се подписана, във формат „pdf“. Декларациите се представят от представляващия/представляващите кандидата. Когато кандидат е ЮЛ, същите се предоставят и от членовете на колективния им управителен орган, а когато член на колективния управителен орган е юридическо лице декларациите се представят от неговия представител по закон и/или пълномощие, както и временно изпълняващ такава, както и от лицата с правомощия за вземане на решения или контрол по отношение на кандидата – ЮЛ. (Приложение № 4).
Да
6.
Декларация за нередности. Представя се подписана във формат „pdf”. Декларацията се представя от представляващия/ите и управляващия кандидата. Когато управляващите кандидата са повече от едно лице, декларацията се представя от всички лица от управителните органи на кандидата, а в случай че членове са юридически лица – от техния представител в съответния управителен органи от прокуристите и търговските пълномощници, когато има такива. (Приложение № 5).
Да
7.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от от ЗМСП придружена, когато е приложимо, със справка за обобщените параметри на предприятието, което подава декларацията, (по образец, утвърден от министъра на икономиката), подписана от представляващия кандидата, във формат „pdf“. Не се прилага от кандидати, които не попадат в категория МСП.   (Приложение № 6).
Да
8.
Декларация за двойно финансиране, подписана от представляващия кандидата. Представя се във формат „pdf“. (Приложение № 7)
Да
9.
Декларация за изкуствено създадени условия и/или наличие на функционална несамостоятелност, подписана от представляващия кандидата. Представя се във формат „pdf“. (Приложение 8).
Да
10.
Декларация за свързаност.  Представя се подписана във формат „pdf“. Декларацията се попълва от всеки собственик, представляващ по закон или пълномощие или управител на юридическо лице, всеки от съдружниците в търговско дружество, или всеки член на управителния съвет на юридическо лице с нестопанска цел. Декларацията не се представя от публичноправни организации по смисъла на § 2 т. 43 от  Закона за обществените поръчки.  (Приложение № 9)
Да
11.
Декларацията за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НСИ на УО и ДФЗ-РА подписана от представляващия кандидата. Представя се във формат „pdf“. (Приложение № 10).
Да
12.
Свидетелство за съдимост, от представляващия/щите кандидата, издадено не по-рано от 6 месеца преди представянето му – на представляващия/представляващите кандидата. Когато кандидат е ЮЛ, свидетелство за съдимост се предоставя и от членовете на колективния им управителен орган, а когато член на колективния управителен орган е юридическо лице, свидетелство за съдимост се представя от неговия представител по закон и/или пълномощие, както и временно изпълняващ такава, както и от лицата с правомощия за вземане на решения или контрол по отношение на кандидата – ЮЛ. Представя се сканирано във формат „pdf“.
Да
13.
Удостоверение за наличие или липса на задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК от Национална агенция по приходите, издадено не по-рано от 1 месец преди датата на подаване на проектното предложение – във формат „pdf“.
Да
14.
Удостоверение за липса на задължения към общината по седалище/постоянен адрес  на кандидата, издадено не по-рано от 6 месеца преди датата на подаване на проектното предложение – във формат „pdf“;
Да
15.
Удостоверение от органите на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”, че за кандидата не са налице обстоятелствата по чл. 54, ал.1, т. 6 от ЗОП – във формат „pdf“.
Да
16.
Бизнес планът се представя за 5-годишен период, а в случаите на инвестиции за трайни насаждения – за 10-годишен период с подпис/и, печат на всяка страница и сканиран във формат „pdf“ и таблиците от бизнес плана във формат  „xls”/„xlsx – по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ, наличен на интернет сайта на ДФЗ (http://dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane), в раздел Подмярка 19.2.“.
Да
17.
Решение на компетентния орган на юридическото лице за кандидатстване по реда на процедурата във формат „pdf“ – представя се само от кандидати – юридически лица=
Да
18.
Решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и/или Закона за водите (представя се в случаите, когато издаването на документа се изисква по ЗООС и/или по Закона за водите). Представя се във формат „pdf“. (Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искане за издаването му от съответния орган.  В случай че е представен само входящ номер, кандидатът трябва да представи изискуемия документ най-късно в срока за отстраняване на нередовности на етап „Оценка на административно съответствие и допустимост“).
Да
19.
Лицензи, разрешения и/или документ, удостоверяващ регистрацията за дейностите и инвестициите по проекта, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство. Представя се във формат „pdf“. (Представя се в случаите, в които подпомаганата дейност се упражнява от кандидата към датата на подаване на проектното предложение. Не се представя ако е наличен публичен регистър, в който оценителната комисия може да извърши служебна проверка за съответствие с изискването).
Не
20.
Удостоверение за постоянен адрес издадено от съответната общинска администрация. Представя се във формат „pdf”. Документът е изискуем само за кандидати земеделски производители – физически лица.
Да
21.
Декларация за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството за текущата стопанска година към момента на подаване на проектното предложение, подписана от представляващия, във формат „pdf“. (Приложение № 12)  Забележка: за текущата стопанска година се попълва и „Общ икономически размер на стопанството в СПО“ от Бизнес плана във формат „xls”/“xlsх”, в съответствие с инструкцията за попълване на Таблица за изчисляване на икономическия размер на земеделското стопанство, включена в Приложение № 12-А.
Да
22.
Декларация за изчисление на минималния стандартен производствен обем на стопанството за предходната стопанска година подписана от представляващия, във формат „pdf“. (Приложение № 13), и попълнена Таблица за изчисляване на икономическия размер на земеделското стопанство на кандидата за предходната стопанска година (Приложение № 13-А) във формат „xls”/“xlsх” (декларацията се представя,само когато икономическият размер на стопанството за текущата стопанска година се доказва с намерения за засаждане/засяване на земеделски култури).
Да
23.
Регистрационна карта, издадена по реда на Наредба №3 от 1999 г. и анкетни формуляри към нея - във формат „pdf“.
Да
24.
Документ за собственост или ползване на земята или заповеди по чл. 37 в, ал. 4, 10 и 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), която участва при изчисляването на минималния стандартен производствен обем за текущата/ предходната стопанска година
Документите по т. 24 се представят освен за доказване на СПО и в случай на кандидатстване за инвестиции в дейности, свързани с производство, съхранение и/или подготовка на растителни продукти за продажба и/или за нуждите на животновъдния обект, и за доказване на изискването по т. 13.2.2., буква „Б” т. 2.  от Условията за кандидатстване.
Да
25.
Опис на животните, заверен от официален ветеринарен лекар не по-рано от 4 месеца преди датата на подаване на проектното предложение, когато в изчисляването на стандартния производствен обем участват животни. Представя се във формат „pdf“. (когато е приложимо)
Да
26.
Справка-декларация за приходите от земеделски дейности или участие и подпомагане по схемата за единно плащане на площ, включително приход от получена публична финансова помощ, директно свързана с извършването на тези дейности, или приход от преработка на земеделска продукция или услуги, директно свързани със земеделски дейности, или получена публична финансова помощ, получени за предходната финансова година или текущата финансова година (Приложение № 14), във формат „pdf“. (Попълва се от кандидати юридически лица, с изключение на тези, които са създадени до 1 година преди датата на кандидатстване и са подали проект, с инвестиции, изцяло насочени във: сектор „Животновъдство”, „Плодове и зеленчуци” или „Етеричномаслени и медицински култури”). (когато е приложимо)
Да
27.
Удостоверение за регистрация на животновъден обект по смисъла на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (само в случай че кандидатът се занимава с отглеждане на животни). Представя се във формат „pdf“(когато е приложимо)
Да
28.
Отчет за приходи и разходи за предходна финансова година или за последния приключен отчетен период (за новорегистрирани предприятия) –   по образеца, който е част от ГОД към НСИ (важи само за кандидати юридически лица и в случай че не са публикувани в търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ към Агенцията по вписванията. Представя се във формат „pdf“ (когато е приложимо).
Да
29.
Отчет за приходи и разходи (важи за кандидати юридически лица и еднолични търговци) В случай, че кандидатът има приключена предходна финансова година, КППП ще извърши служебна проверка на отчета за приходи и разходи чрез информационната система „Мониторстат“ на НСИ. В този случай кандидатът не представя Отчет за приходи и разходи за приключена предходна финансова година. В случай, че кандидатът няма приключена предходна финансова година кандидатът представя отчет за приходи и разходи за последния приключен междинен период.
Да
30.
Инвентарна книга към датата на подаване на проектното предложение с разбивка по вид на актив, дата и цена на придобиване (в случай че в проектното предложение са включени разходи,  които представляват ДМА).  Представя се във формат „pdf“.
Да
31.
Справка за дълготрайни материални активи – приложение към счетоводния баланс за предходната финансова година и/или за последния отчетен период (важи за кандидати юридически лица и еднолични търговци). Представя се във формат „pdf“. 
В случай, че кандидатът има приключена предходна финансова година, КППП ще извърши служебна проверка на справката за дълготрайните активи - приложение към счетоводния баланс за предходната финансова година чрез информационната система „Мониторстат“ на НСИ. В този случай кандидатът не представя Справка за дълготрайните активи - приложение към счетоводния баланс за предходната финансова година.  В случай, че кандидатът няма приключена предходна финансова година кандидатът представя Справка за дълготрайните активи - приложение към счетоводния баланс за последния отчетен период. 
Да
32.
Една независима оферта  Кандидатът представя една независима оферта от производител/доставчик, която съдържа наименованието на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена, определена в левове или евро с посочен ДДС в случай, че разходът за който се кандидатства с проектното предложение е включен в списъка с референтни разходи, и/или извлечение от каталог на производител/доставчик и/или проучване в интернет за всяка отделна инвестиция в дълготрайни активи - с предложена цена от производителя/доставчика. В случаите, когато оферентите са местни лица, трябва да са вписани в ТРРЮЛНЦ.  
Всички представени оферти следва да са актуални към датата на подаване на проектното предложение!
Да
33.
Най-малко три съпоставими независими оферти Кандидатът представя най-малко три съпоставими независими оферти, които съдържат наименование на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена, определена в левове или евро с посочен ДДС в случай, че разходът, за който се кандидатства не е включен в списъка с референтни разходи на ДФ „Земеделие“, ведно с отправени от кандидата запитвания за оферти съгласно Приложение към Условията за кандидатстване.  В запитванията за оферти кандидатите не следва да включват условия, които необосновано препятстват участието на лица в процедурата, както и информация, насочваща към конкретен модел, източник, процес, търговска марка, патент или друго подобно, което би довело до облагодетелстването или елиминирането на определени лица или продукти! В случаите, когато оферентите са местни лица, трябва да са вписани в ТРРЮЛНЦ.  Всички представени оферти следва да са актуални към датата на подаване на проектното предложение!
Да
34.
Решение на кандидата за избор на доставчик/изпълнител, а в случай че избраната оферта не е с най- ниска цена с включена обосновка на мотивите за избор на офертата. Представя се във формат „pdf“. (Представя се в случай, че разходите не са включени в списъка с референтни цени и не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ  -  кандидатът няма да провежда публична покана по правилата на ПМС № 160/01.07.2016 г. след одобрение на проекта, както и когато не е възложител по чл. 5 и 6 от ЗОП).
Да
35.
34. Предварителни или окончателни договори за /услуги/доставки – за всеки обект на инвестицията/предмет на дейността с детайлно описание на техническите характеристики, вкл. с посочени марка и модел, цена в левове или евро, количество и начин на доставка и срок за изпълнение. Представят се във формат „pdf”. (Представят се в случай че не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и кандидатът няма да провежда публична покана по правилата на ПМС № 160/01.07.2016 г. след одобрение на проекта, както и когато не е възложител по чл. 5 и 6 от ЗОП).
Да
36.
Договор за финансов лизинг с приложен към него погасителен план за изплащане на лизинговите вноски (важи в случай, че проектът включва разходи за закупуване на активи чрез финансов лизинг). Представя се във формат „pdf.
Да
37.
Документация за възложената обществена поръчка за изпълнение на дейностите по проекта (важи в случай, че проектът включва разходи, извършени преди подаване на проектното предложение от кандидат, който се явява възложител по чл. 5 и 6 от Закона за обществените поръчки). Представя се във формат „pdf“ .
Да
38.
Фактури, придружени с платежни нареждания и банкови извлечения за извършени разходи преди подаване на проектното предложение (важи в случаите на разходи, свързани с проекта, в т.ч. за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги, извършени след 1 януари 2014 г. и преди подаване на проектното предложение) Представят се във формат „pdf“.
Да
39.
Документ за собственост или документ за ползване върху имота, валиден за срок не по-малък от 6 години считано от датата на подаване на проектно предложение – когато имотът върху, който ще се изпълнява проектът не е собственост на кандидата и са изпълнени условията. Документът за ползване трябва да е вписан в служба по вписванията към Агенцията по вписванията, а в случай на договор за аренда на земя – и регистриран в съответната общинска служба по земеделие на  МЗХГ. Договорите за наем и/или аренда следва да са с нотариална заверка на подписите.  Представя се във формат „pdf“.
Да
40.
Декларация за наличната самоходна земеделска техника в стопанството (Приложение № 16), придружена от копия на свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника и талон за технически преглед за наличната в стопанството самоходна техника, на възраст до 7 години (Представя се във формат „pdf“) и  Таблица – калкулатор за оценка на капацитета на земеделската техника (налична и планирана за закупуване по проекта)  – Приложение № 16-А.  Представя се във формат „xls“ или „xlsx“. 
Приложимо при кандидатстване за закупуване на земеделска техника за обработка на почвата и прибиране на реколтата
Да
41.
Агроплан и/или Технологична карта за създаване и отглеждане на трайни насаждения (важи в случай, че проектът включва разходи за създаване и отглеждане на трайни насаждения) Документът следва да е изготвен и заверен от правоспособно лице. Кандидатът следва да приложи и документ, удостоверяващ, че агроплана и/или технологичната карта са изготвени от правоспособно лице.
Да
42.
Удостоверение съгласно чл. 25, ал. 4 от Наредба № 47 от 2003 г. за производство и предлагане на пазара на елитни и племенни пчелни майки и отводки (рояци) и реда за водене на регистър (важи в случай, че проектът включва разходи за производство на пчелни майки). Представя се във формат „pdf“ .
Да
43.
Одобрен технически/технологичен проект, придружен от предпроектно проучване - за инвестиции за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници. Представя се във формат „pdf“.
Да
44.
Доклад и Резюме за отразяване на резултатите от енергийно обследване. Представят се във формат „pdf“.
Да
45.
Анализ, удостоверяващ подобряването на енергийната ефективност в предприятието. Представя се във формат „pdf“.
Да
46.
Документ за завършено средно или висше образование в областта на селското стопанство или ветеринарната медицина, или икономическо образование със земеделска насоченост, или удостоверение за завършен курс в областта на селското стопанство или за завършено обучение по част от професия или получена степен на професионална квалификация по професии и специалности (ако са налични към момента на кандидатстването). Важи в случай че кандидатът заявява по-висок интензитет на помощта в размер на 10%  за проекти представени от млади земеделски стопани).
Не
47.
Копие от договор за контрол по смисъла на чл. 18, ал. 3 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с контролиращо лице, получило разрешение от министъра на земеделието и храните за осъществяване на контрол за спазване правилата на биологичното производство по реда на чл. 19 и 20 от ЗПООПЗПЕС, заедно с копие от писмено доказателство по чл. 29 от Регламент (EО) № 834/2007 за биологична продукция издаден от контролиращо лице, (сертификат, или друг документ), издаден от контролиращо лице, удостоверяващ че дейностите и видовете продукти, с които е обосновано ползването на инвестициите по проекта, свързани с биологично производство, са в процес на преход към биологични или са сертифицирани като биологични (Важи в случай че кандидатът заявява по-висок интензитет на помощта в размер на 10% за проекти с инвестиции в стопанства изпълняващи ангажименти по мярка „Биологично земеделие” или сходни ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“, направление „Биологично земеделие“ от ПРСР 2007 – 2013 г. или  точки по критерий 4 „Проектът е за биологично производство“). Представя се във формат „pdf“.
Не
48.
Доклад и Резюме за отразяване на резултатите от енергийно обследване на промишлената система съгласно Наредба № Е-РД-04-05 от 2016 г. за определяне на показателите за разход на енергия, енергийните характеристики на предприятия, промишлени системи и системи за външно изкуствено осветление, както и за определяне на условията и реда за извършване на обследване за енергийна ефективност и изготвяне на оценка на енергийни спестявания (Обн. ДВ. бр. 81 от 2016 г.) издадено от лица, които са вписани в регистъра по чл. 60, ал. 1 от ЗЕЕ. (Важи в случай че кандидатът заявява точки по критерий 5 „Проектът включва инвестиции за повишаване на енергийната ефективност в стопанството: над 30% от предвидените инвестиции.
Не
49.
Удостоверение за ползван патент и/или удостоверение за полезен модел или доказателство за внедряване на иновации - за инвестиции изпълнени по чл. 35 от Регламент 1305/2013 (когато е приложимо). Представя се във формат „pdf“. Удостоверението следва да е издадено в рамките на две години преди датата на подаване на проектното предложение./(Важи в случай че кандидатът заявява точки по критерий 6. „Проектът включва иновации в стопанството: мин. 50% от дейностите в проекта.“
Не
50.
Документ, издаден от правоспособно лице /производител на съответната инсталация/, удостоверяващ наличието на технологии, които водят до намаляване на емисиите съгласно Регламент за изпълнение на Директива 2009/125/ЕС /само за инсталации, използващи биомаса за производство на енергия за собствено потребление/. Представя се във формат „pdf“./ Важи в случай че кандидатът заявява точки по критерий 7 .Проектът включва технологии водещи до намаляване на емисиите съгласно Регламент за прилагане на директива 2009/125/ЕС - мин. 50% от дейностите.“
Не
51.
Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за предходната спрямо кандидатстването календарна година (част от годишния отчет за дейността на нефинансовите предприятия, съставящи баланс), заверен от кандидата и НСИ или Справка 2.“Заети лица“ за предходната спрямо кандидатстването календарна година (част от Отчета за приходи и разходи на нефинансовите предприятия, несъставящи баланс) или Ведомост за заплати за месеците в периода от вписването в Търговския регистър до деня преди подаване на проектното предложение за новорегистрирани предприятия.
Важи в случай, че кандидатът заявява точки по критерии 8 „Кандидатът осигурява допълнителна заетост, вкл. и за жени и уязвими групи.“
Не
52.
Копия на договори Програмата за развитие на селските райони, както и доказателство, че проекта е реализиран и проекта е отчетен /Копие на заявка за окончателно плащане или Квитанция за прием на заявка за окончателно плащане по проекта/  и други с които ще бъде доказан заявеният критерии (представя се за доказване на съответствие с критерий за подбор № 9, подкритерий 1 „Кандидатът има предходен опит по ПРСР.“) 
Не
53.
Документ за завършено средно или висше образование в областта на селското стопанство или ветеринарната медицина, или икономическо образование със земеделска насоченост, или удостоверение за завършен курс в областта на селското стопанство или за завършено обучение по част от професия или получена степен на професионална квалификация по професии и специалности (представя се за доказване на съответствие с критерий за подбор № 10, „Капацитет на бенефициента:образование или завършен курс на бенефициента.“)
Не
54.
Документи, доказващи наличие на осигурено финансиране за проекта (представя се за доказване на съответствие с критерий за подбор № 11, / Наличие на осигурено авансово финансиране за проекта.
Не
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.