Критерии за оценка

I. Група
Критерии за оценка на административното съответствие на проектните предложения
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение е с попълнени всички раздели, за които е указано, че са задължителни в Указанията за попълване на Електронен формуляр за кандидатстване (Приложение А).
Да
2.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е на български език,  с изключение на т. 1 полета „Наименование на проектното предложение на английски език“ и „Кратко описание на проектното предложение на английски език“, които следва да са попълнени на английски език .
Да
3.
Придружителните документи са подадени по електронен път чрез системата ИСУН 2020, като изрично посочените в т. 23 от Насоките за кандидатстване се подписват с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачат в системата.
Да
4.
Бизнес планът е изготвен в правилния образец, одобрен по настоящата процедура (Приложение Б) с попълнени всички раздели– подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата  или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, бизнес планът се подписва от всяко от тях.
Да
5.
Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване – попълнена по образец (Приложение В), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Да
6.
Декларация по чл. 9, ал. 8, т. 1 на ПМС № 107/10.05.2014 към Насоките за кандидатстване, попълнена по образец (Приложение Г) и подписана с КЕП от всички лица, оправомощени да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин) прикачена в ИСУН 2020.
Да
7.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Д), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Да
8.
Декларация за ненарушаване на чужди права върху интелектуална собственост - попълнена по образец (Приложение Ж) към Насоките за кандидатстване – подписана с КЕП  от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Попълването на Раздел 1 от Декларацията е задължително за всички кандидати. Раздел 2 е задължителен само в случаите,  когато внедряваната по проекта иновация е защитена с авторско право от кандидата.
Да
9.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (приложимо в случаите, когато кандидатът е микро, малко или средно предприятие) – попълнена по образец (Приложение Е), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
В случаите, когато кандидатът е голямо предприятие (посочва се в т.2 „Данни за кандидата“ от Формуляра за кандидатстване) тази декларация не се изисква.
Да
10.
Сравнителен анализ на внедряваната иновация, попълнен по образец (Приложение З) към Насоките за кандидатстване подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице  и прикачен в ИСУН. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Сравнителният анализ се подписва от всяко от тях.
Да
11.
Представен/и е/са документ/и в подкрепа на иновативността на внедрявания продукт (стока или услуга) или процес, описана във Формуляра за кандидатстване –подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020:
- Патент за изобретение;
- свидетелство за регистрация на полезен модел;
-свидетелство за регистрация на промишлен дизайн;
-заявка за: патент за изобретение/свидетелство за регистрация на полезен модел на продукта/процеса, внедряван чрез проекта/свидетелство за регистрация на промишлен дизайн;
- лицензионен договор, с който се разрешава използването на съответния обект на интелектуална собственост;
- договор за прехвърляне на ноу-хау;
- договор за прехвърляне на права по интелектуална собственост;
- декларация за авторски права върху произведението предмет на внедряваната иновация – Раздел 2 от Приложение Ж;
- договор за придобиване на резултати от НИРД;
- техническа документация, публикации, доклади, резултати от проведени тестове, изследвания, независими становища/оценки от компетентни организации , упражняващи своята основна дейност  в приоритетното направление на тематичната област на ИСИС, в рамките на което ще бъде реализирана иновацията или
- сключен договор за прехвърляне на права по интелектуална собственост, удостоверяващ, че за внедряването на определени продукти(стоки или услуги) или процеси, кандидатът ще придобие от трето лице чрез закупуване или по друг законосъобразен начин права по интелектуална собственост в рамките на проекта.
Да
12.
Проучване/Удостоверение за правен статус, издадено от Патентно ведомство – в случаите, когато кандидатът е представил по т.11 като документ  в подкрепа на иновативността на внедрявания продукт (стока или услуга) или процес, описана във Формуляра за кандидатстване: патент за изобретение, свидетелство за регистрация на полезен модел, свидетелство за регистрация на промишлен дизайн или заявка за патент/полезен модел/промишлен дизайн, подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачено в ИСУН 2020.
Да
13.
Удостоверение от Националния статистически институт (НСИ) относно кода на основната икономическа дейност на кандидата  (въз основа на данни за 2015 г.), подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачено в ИСУН 2020.
Да
14.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА – попълнена по образец (Приложение Ц), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, техническата спецификация се подписва от всяко едно от тях.
Да
15.
Оферта и/или извлечение от каталог на производител/ доставчик и/или проучване в интернет  за всяка отделна инвестиция в активи – ДМА и ДНА с предложена цена от производителя/доставчик, подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020.
Не
16.
Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс (индивидуален) за 2013, 2014 и 2015 г.. –  подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Да
17.
Справка за група предприятия за 2013, 2014 и 2015 г. (ако е приложимо) -  подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. В случай че кандидатът не съставя посочената справка същият следва да представи списък на предприятията, с които формира група предприятия (подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020). В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Да
18.
Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности за 2013, 2014 и 2015 г., подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Да
19.
Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2013, 2014 и 2015 г., подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Да
20.
Данъчен амортизационен план, удостоверяващ сумата на разходите за амортизация на активите, свързани с дейностите, които ще бъдат модернизирани за предходните три отчетни периода преди започване на работата по инвестицията (документът се изисква в случаите, когато приложимият режим по Елемент А „Инвестиции“ е „регионална помощ“ и чрез проекта се осъществява основна промяна в целия производствен процес на съществуващ стопански обект), подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020
Или
Счетоводен амортизационен план, удостоверяващ балансовата стойност на активите, които се използват повторно, към 31 декември на годината  преди започване на работата по инвестицията (документът се изисква в случаите, когато приложимият режим по Елемент А „Инвестиции“ е „регионална помощ“ и чрез проекта се осъществява диверсификацията на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект), подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020.
Да
21.
Справка-декларация  относно активите – попълнена по образец (Приложение Ш), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. Документът се изисква в случаите, когато приложимият режим по Елемент А „Инвестиции“ е „регионална помощ“ и чрез проекта се осъществява основна промяна в целия производствен процес на съществуващ стопански обект или диверсификацията на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, се попълват данните и Справката се подписва от всяко от тях.
Да
22.
Документи, доказващи, че предлаганата по проекта иновация е резултат от съвместна дейност между кандидата и научна организация (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка), подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020:
- Писмо от ръководителя на научна организация, с което се потвърждава, че предлаганата за внедряване иновация е съвместна разработка между кандидата и съответната научна организация;
или
- Договор между предприятието-кандидат и научна организация за съвместна разработка на предлаганата за внедряване иновация
Не
23.
Справка за иновационната дейност на предприятието през периода 2012-2014 година (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Не
24.
Справка за научноизследователска и развойна дейност за 2013, 2014 и 2015 г. (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване и са в идентичен формат на този, в който са подадени към НСИ, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър.
Не
25.
Документи, доказващи наличието на придобити права по интелектуална собственост от кандидата, управителя и/или съдружниците  му (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020.
Не
26.
Сключен договор по съответната Рамкова програма и документ за финално плащане по съответния проект (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020.
Не
27.
Пълномощно за подаване на проектното предложение с КЕП и подписване с КЕП на документите, за които не е изрично отбелязано в т. 23 от Насоките, че не могат да се подписват от упълномощени лица, тъй като с тях се декларират данни, за които се носи наказателна отговорност  -  подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата, а в случай че кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, пълномощното се подписва с КЕП от всички от тях.
Да
28.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти – подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020.
Не
II. Група
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Да
2.
Кандидатът има минимум три приключени финансови години (2013, 2014 и 2015 г.).
Да
3.
Кандидатът е микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение І на Регламент (ЕС) № 651/2014.
Да
4.
Кандидатът е голямо предприятие.
Да
5.
Кандидатът е пряко отговорен за изпълнението на дейностите по проекта, а не действа в качеството на посредник.
Да
6.
Основната дейност на кандидата или дейността, за която кандидатства за финансиране, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент  (ЕС) № 1379/2013;
б) сектора на първично производство на селскостопански продукти;
в) сектора на преработка и продажба на селскостопански продукти, в следните случаи:
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
−	когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производи¬тели;
г) сектор стоманодобив в случай на регионална помощ;
д) сектор въгледобив в случай на регионална помощ;
е) сектор корабостроене в случай на регионална помощ;
ж) сектора за производство на синтетични влакна в случай на регионална помощ;
з) сектор транспорт, както и свързаната с него инфраструктура в случай на регионална помощ;
и) производство и дистрибуция на електроенергия и енергийните инфраструктури в случай на регионална помощ.
Когато кандидатът упражнява едновременно дейност в горепосочените сектори и кандидатства за дейности, попадащи в тематични области на ИСИС, безвъзмездната помощ по тази процедура се предоставя само за дейностите, осъществявани в тематичните области на ИСИС, като кандидата/бенефициента следва да води отделна счетоводна отчетност, която да гарантира отделяне на дейностите и/или разграничаване на разходите, така че дейностите в горепосочените сектори да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставена по настоящата процедура.
Да
7.
Проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета  (в случай че се кандидатства за „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 по Елемент А „Инвестиции“ и/или „помощ за консултантски и помощни услуги за иновации в полза на МСП“ по чл. 28, пар. 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014 по Елемент Б „Услуги“).
Да
8.
Проектното предложение не съдържа дейности за придобиването на товарни автомобили за сухопътен транспорт.
Да
9.
Помощта не се предоставя на предприятия (и на ниво група), които са закрили същата или подобна дейност в Европейското икономическо пространство през двете години, предхождащи заявлението му за регионална инвести¬ционна помощ, или които към момента на подаване на заявлението за помощ имат конкретни планове да закрият такава дейност в срок до две години след приключването на първоначалната инвестиция, за която се кандидатства за помощта, в съответния регион ( в случай че се кандидатства по  режим  „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 по Елемент А „Инвестиции“).
Да
10.
Помощта не се предоставя за дейности,свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Да
11.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни за сметка на вносни стоки.
Да
12.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар (в случай че се кандидатства за „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 по Елемент А „Инвестиции“ и/или „помощ за консултантски и помощни услуги за иновации в полза на МСП“ по чл. 28, пар. 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014 по Елемент Б „Услуги“).
Да
13.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него не е изпълнено нито едно от следните обстоятелства (В случай че кандидатстват за регионална инвестиционна помощ и/или помощ за консултантски и помощни услуги за иновации в полза на МСП“ по чл. 28, пар. 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014): 
1. В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.
2. В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството", се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
3. Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
4. Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
5. Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
а) съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7; и
б) съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0;
Да
14.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на селски район, съгласно Списъка на селските райони (Приложение Т) и са заявили за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Да
15.
Кандидатът не е предприятиe, извършващo основната си икономическа дейност или кандидатстващo за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Да
16.
Кандидатът не е микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на селските райони (Приложение Т).
Да
17.
Кандидатът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на селските райони (Приложение Т).
Да
18.
По отношение на предприятията, извършващи основната си икономическа дейност или кандидатстващи за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение У към Насоките за кандидатстване) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки” кандидатът не е предприятие със следните кодове:: 
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
•	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
•	10.81. „Производство на захар”;
•	10.83 „Преработка на кафе и чай”;
•	10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
•	10.91 „Производство на готови храни за животни”;
•	11.02. „Производство на вина от грозде”;
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
•	11.06. „Производство на малц”.
Да
19.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Насоките за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност или са в ликвидация, тяхната дейност е поставена под съдебен надзор, са сключили споразумение с кредитори, са преустановили дейността си, са обект на производство, свързано с такива въпроси или се намират в подобна процедура съгласно националните законови и подзаконови актове;
б) те или лицата с правомощия за представителство, вземане на решения или контрол спрямо тях са осъдени за престъпление по служба с влязла в сила присъда;
в) признати са за виновни за тежки правонарушения при упражняване на професионалната си дейност, доказани с всякакви средства, които Управляващия орган може да обоснове включително с решения на Европейската инвестиционна банка и на международни организации;
г) не са изпълнили задължения, свързани с плащане на вноски за социално осигуряване или плащане на данъци по българското законодателство, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията;
д) те или лицата с правомощия за представителство, вземане на решения или контрол спрямо тях са осъдени с влязла в сила присъда за измама, корупция, участие в престъпна организация, изпиране на пари или всякаква друга незаконна дейност, ако тази незаконна дейност накърнява финансовите интереси на Съюза;
е) им е наложено административно наказание отстраняване на съответния кандидат или оферент , или изпълнител от поръчките или безвъзмездните средства от бюджета на ЕС за срок до 10 години поради:
- умишлено представяне на документи с невярно съдържание при осигуряване на информацията, изискана като условие за участие в процедура, или за непредоставяне на тази информация; 
- сериозно нарушение на техните задължения по договори, финансирани от бюджета на ЕС.
ж) са обект на конфликт на интереси по смисъла на член 57 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета, включително и:
i) които и/или при които член на управителен или контролен орган, както и временно изпълняващ такава длъжност, включително прокурист или търговски пълномощник, е свързано лице  по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителната разпоредба на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси с ръководителя на Управляващия орган или със служители на ръководна длъжност в Управляващия орган;
ii) с които лице, на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган до една година от прекратяване на правоотношението е в трудов или друг договор за изпълнение на ръководни или контролни функции или в които такова лице е съдружник, притежава дялове или акции или е управител или член на орган на управление или контрол;
iii) ограниченията по т. ii се прилагат и за кандидатите, които са свързани с дружества, за които са налице обстоятелствата по предходната точка;
iv) е лице или се представлява от лице, което е на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган до една година от прекратяване на правоотношението;
v) конфликт на интереси е налице и когато лицето, предоставящо консултантски услуги на кандидата, попада в случаите по т. i – iv.
з) умишлено са представили невярна информация с оглед получаване на безвъзмездна помощ по настоящата процедура или не са представили изискваната информация.
Да
III. Група
Критерии за оценка на допустимостта на проекта
Критерий Води до отхвърляне
1.
Продължителността на проекта не надхвърля 18 (осемнадесет) месеца.
Да
2.
Дейностите по проекта се изпълняват само на територията на Република България.
Да
3.
Проектът не се реализира в партньорство с други предприятия/организации.
Да
4.
По проекта се подкрепя внедряването на иновация - въвеждане в употреба на някакъв нов или значително подобрен продукт (стока или услуга) или производствен процес, които създават пазарни предимства и при това повишават конкурентоспособността  на фирмите.
Да
5.
По проекта се подкрепя внедряването на продуктова (стока или услуга) или производствена (процесова) иновация.
Да
6.
Изпълнението на проекта води до пазарна реализация на продукт (стока или услуга) или внедряване на процес, попадащи  в обхвата на приоритетните направления на определените в Иновационната стратегия за интелигентна специализация тематични области, изброени по-долу:

•	ИКТ и информатика: 
−	производства, особено Fabless и нови подходи за дизайн и/или асемблиране;
−	ИКТ подходи в машиностроене, медицина и творчески индустрии (във връзка с другите три тематични области), вкл. дигитализация на културно-историческо наследство, развлекателни и образователни игри, „инбедид“ софтуер;
−	3D дигитализация, визуализация и прототипиране;
−	Big Data, Grid and Cloud Technologies;
−	безжични сензорни мрежи и безжична комуникация/управление;
−	езикови технологии;
−	уеб, хибридни и "native" приложения, уеб базирани приложения за създаване и експлоатиране на нови услуги и продукти;
−	използване на нови възможности във връзка с аутсорсинг и ИКТ-базирани услуги и системи.

•	мехатроника и чисти технологии: 
−	производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване, вграждани като част от мехатронен агрегат или самостоятелно съставляващи такъв агрегат;
−	машиностроене и уредостроене, вкл. части, компоненти и системи, с акцент върху транспорта и енергетиката;
−	инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи;
−	системи за автоматизирано и софтуерно подпомагано управление с приложение в производството;
−	вграждане на ВЕИ в роботизирани системи с изкуствен интелект;
−	създаване на съвременни информационни комплекси за автономни енергийни системи;
−	роботика и автоматизация на процеси, в т.ч. 3-D моделиране на роботизирани автоматизирани системи;
−	проектиране и производство на високо-технологични продукти и/или участие в над-национална производствена верига, вкл. в аеро-космическата индустрия;
−	био-мехатроника;
−	интелигентни системи и уреди, „интелигентни домове“ – „интелигентни градове“;
−	чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката (съхранение, спестяване и ефективно разпределение на енергия, електрически превозни средства и еко-мобилност, водород-базирани модели и технологии, безотпадни технологии, технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства).

•	индустрия за здравословен живот и биотехнологии :
−	методи за чисто производство, съхранение, преработка и достигане до крайния потребител на специфични български съставки, средства и продукти (вкл. кисело мляко, мед и пчелни продукти, хляб, вино, млечни и месни продукти, етерични масла, бира, билки и билкови продукти, козметични средства и продукти);
−	производство на специализирани храни и напитки (бебешки и детски, „космически“ храни);
−	производство на инструменти, оборудване, консумативи за медицинска и дентална диагностика и терапия и/или участие в над-национална производствена верига;
−	персонална медицина, диагностика и индивидуална терапия, лечебни и лекарствени форми и средства;
−	медицински и лечебен туризъм с акцент върху възможностите за персонализация (немасов, а персонален туризъм);
−	нано-технологии в услуга на медицината;
−	био-технологии с пряко приложение за здравословен начин на живот;
−	„сини“ технологии и приложение на нови методи и технологии в устойчивото ползване на речни и морски ресурси;
−	 производство на инсталации за добиване на екологично чиста електроенергия и промишлена вода;
−	зелена икономика.

•	нови технологии в креативните и рекреативните индустрии:
−	културните и творческите индустрии (според дефиниция на ЕК: архитектура, архивно дело и библиотекарство, артистични занаятчийство, аудио-визуални форми (филми, ТВ, видео игри и мултимедия), културно наследство, дизайн, вкл. моден дизайн, фестивали, музика, сценични и визуални изкуства, издателска дейност, радио;
−	компютърни и мобилни приложения и игри с образователен, маркетинг и/или развлекателен характер;
−	алтернативен (селски, еко-, културен и фестивален) и екстремен туризъм и спорт (за стимулиране на несезонен, немасов, а постоянен нишов туризъм);
−	производство на стоки и съоръжения с пряко приложение в тези сфери (напр. национални (регионални) носии, велосипеди, стени за катерене и др. стоки за алтернативни и екстремни спортове, костюми, декори, материали за исторически възстановки, специализирана екипировка и оборудване, печатни издания).
Да
7.
Проектът е насочен към постигане на минимум една от следните цели:
7.1 Пазарна реализация на продукт (стока или услуга) в приоритетните направления на тематичните области на ИСИС.
7.2 Внедряване на процес в приоритетните направления на тематичните области на ИСИС.
Да
8.
Проектът включва минимум една от следните дейности по Елемент А „Инвестиции“:
1)	Придобиване на ново оборудване, необходимо за внедряване в производството на иновативния продукт (стока или услуга) или процес.
2)	Придобиване на права на интелектуална собственост върху иновациите, които ще бъдат подкрепяни по процедурата.
3)	Придобиване/разработване на специализиран софтуер, необходим за внедряването на иновативния продукт (стока или услуга) или процес.
Да
9.
Проектът включва подкрепа за дейности по елемент „Инвестиции“ по режим Регионална инвестиционна помощ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 и има за свой основен предмет осъществяването на първоначални инвестиции в материални и нематериални активи, свързани със:
−	създаване на нов стопански обект; 
−	разширяване на капацитета на съществуващ стопански обект;
−	диверсификацията на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект;
−	основна промяна в целия производствения процес на съществуващ стопански обект.
Да
10.
Проектът е в съответствие с поне една от  хоризонталните политики, залегнали в чл.7 и чл.8 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета:
•	Равнопоставеност и недопускане на дискриминация - насърчаване на равните възможности за всички, включително възможностите за достъп за хора с увреждания чрез интегрирането на принципа на недискриминация.
•	Устойчиво развитие – подкрепа за проекти, които допринасят за опазване на околната среда, повишаване на ресурсната ефективност и смекчаване на последиците от изменение на климата и приспособяване към тях.
Да
11.
Проектът е технически осъществим.
Да
12.
Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-висок или равен на 100 000 лв. 
За предприятията от Югозападен район, които са избрали по Елемент А „Инвестиции“ режим Регионална инвестиционна помощ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014, минималният размер на помощта е 57 500 лв.
Да
13.
В случаите, когато приложимият режим по Елемент А „Инвестиции“ е „регионална помощ“ и кандидатът е декларирал, че ще извършва основна промяна в целия производствен процес на съществуващ стопански обект, общият размер на допустимите разходи по Елемент „Инвестиции“ надхвърля амортизацията на активите, свързани с дейността, която предстои да бъде модернизирана (методът за производство или доставка, който се заменя с въвеждането на нов или значително се усъвършенства), през предходните три финансови години.
Да
14.
В случаите, когато приложимият режим по Елемент А „Инвестиции“ е „регионална помощ“ и кандидатът е декларирал, че ще извършва диверсификация на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект, общият размер на допустимите разходи по Елемент „Инвестиции“ надхвърля с поне 200 % счетоводната стойност на активите, които се използват повторно, както са осчетоводени през финансовата година преди започването на работата по проекта.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.