Критерии за оценка

I. Група
I. Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСУН и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистъра на ЮЛНЦ, или от упълномощено от него лице.
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, проектното предложението е подписано с валиден КЕП от всяко от тях при подаването.
Да
2.
Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 1), подписано от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистъра на ЮЛНЦ, и прикачено в ИСУН (ако е приложимо).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, пълномощното е подписано от всяко от тях.
Да
3.
Декларация при кандидатстване - попълнена по образец (Приложение 2) и прикачена в ИСУН, и/или обстоятелствата са декларирани в раздел „E-Декларации” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в ТР и регистърa на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали представляват предприятието заедно и/или поотделно, и/или по друг начин.
Да
4.
Декларация за държавни помощи - попълнена по образец (Приложение 3) и прикачена в ИСУН, и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-Декларации” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, Декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
Да
5.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение 4), подписана от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистъра на ЮЛНЦ, и прикачена в ИСУН и/или обстоятелствата са декларирани в раздел „E-Декларации” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, Декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
Да
II. Група
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите.
Да
2.
Кандидатът е „микро-, малко или средно предприятие“ по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия, и Приложение I „Определение за МСП“ към Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.
Да
3.
Кандидатът е регистриран не по-късно от 31.12.2022 г.
Да
4.
Кандидатът е реализирал нетни приходи от продажби за 2023-та финансова година, в зависимост от категорията на предприятието, както следва:
- в случаите, когато кандидатът е микропредприятие, е реализирал за 2023-та финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 41 000 лева;
- в случаите, когато кандидатът е малко предприятие, е реализирал за 2023-та финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 82 000 лева;
- в случаите, когато кандидатът е средно предприятие, е реализирал за 2023-та финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 123 000 лева.
Да
5.
Кандидатът има средносписъчен брой на персонала за 2023 г., равен на или надвишаващ 2 заети лица.
Да
6.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата, са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
н) лицата, които представляват кандидата, са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват кандидата, е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от ЗОП;
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Да
7.
Кандидатът не е предприятие с основна икономическа дейност съгласно КИД-2008 за 2023 г.,  попадаща в обхвата на:
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и продажбата на селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
Да
8.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Да
9.
Кандидатът НЕ е:
- предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване, вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за неправомерна и несъвместима с вътрешния пазар;
- предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него НЕ е изпълнено нито едно от следните обстоятелства: 
	В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което изпълнява условието в член 21, параграф 3, буква б) и отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а „акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.
	 В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което отговаря на условието по член 21, параграф 3, буква б) и на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
	 Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
	Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
Да
10.
Кандидатът е заявил подкрепа за Дейност 1. „Услуги за иновации в полза на МСП“ за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД-2008.
Да
11.
Основната икономическа дейност на кандидата за 2023 г. не попада в някой от следните сектори/раздели/кодове съгласно КИД-2008 на НСИ:
- Сектор G - Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети (с изключение на код 45.20 „Техническо обслужване и ремонт на автомобили”, който е допустим за подкрепа по процедурата), или
- Сектор К – „Финансови и застрахователни дейности“, или
- Раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R - Култура, спорт и развлечения, или
- Код 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S – Други дейности.
Да
12.
Кандидатът не попада в обхвата на член 5 л) от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Да
III. Група
Критерии за оценка на допустимостта на проекта:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Помощта по проектното предложение:
- не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-конкретно помощи, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ  с кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени.
Да
2.
Проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
Да
3.
Проектното предложение води до постигане на целта на процедурата.
Да
4.
Дейността по проектното предложение се изпълняват на територията на Република България и само в един от двете категории региони, съгласно NUTS 2 – Регион в преход (ЮЗР) ИЛИ в По-слабо развити региони (СЗР, СЦР, СИР, ЮЦР, ЮИР).
Да
5.
Дейността по проектното предложение попада в поне една от тематичните области на ИСИС 2021-2027 г., изброени в Списък на тематичните области и подобласти от „Иновационна стратегия за интелигентна специализация на България“ 2021-2027 (Приложение 11 от Условията за кандидатстване).
Да
6.
В проектното предложение е включена допустима дейност, съгласно т. 13.1 подт. I от Условията за кандидатстване.
Да
7.
Проектното предложение е в съответствие с хоризонталните принципи, заложени в чл. 9 на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета:
- зачитането на основните права и спазването на Хартата на основните права на Европейския съюз;
- равенството между мъжете и жените, интегрирането на принципа на равенство между половете и отчитането на социалните аспекти на пола;
- недопускане на всякаква дискриминация, основана на пол, расов или етнически произход, религия или вероизповедание, увреждане, възраст или сексуална ориентация;
- целта за насърчаване на устойчивото развитие, посочена в член 11 от ДФЕС, като се отчитат целите на ООН за устойчиво развитие, Парижкото споразумение и принципа за „ненанасяне на значителни вреди“.
Принципът за „ненанасяне на значителни вреди“ изисква проектното предложение да НЕ води до значителни вреди за следните шест екологични цели:
1) смекчаване на изменението на климата;
2) адаптиране към изменението на климата;
3) устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси;
4) преход към кръгова икономика;
5) предотвратяване и контрол на замърсяването;
6) защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.
С цел гарантиране в максимална степен на спазването на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, няма да се подкрепят: 
i) дейностите и активите, свързани с изкопаеми горива, включително използване надолу по веригата; 
ii) дейностите и активите по схемата на ЕС за търговия с емисии; 
iii) дейностите и активите, свързани със сметища, инсталации за изгаряне на отпадъци и заводи за механично-биологично третиране;
iv) дейностите и активите, при които дългосрочното обезвреждане на отпадъци може да причини вреда на околната среда.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.