Критерии за оценка

I. Група
I. Критерии за административно съответствие на кандидата и проектното предложение
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСУН 2020 и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата (клъстер) и е вписан като такъв в ТР и регистър на ЮЛНЦ/Регистър БУЛСТАТ, или от упълномощено от него лице.
В случаите, когато кандидатът се представлява само заедно от няколко физически лица, Формулярът за кандидатстване се подписва от всяко от тях при подаването. 
По отношение на кандидат, с одобрена концепция за ИТИ, Формулярът за кандидатстване се подписва от представляващия кандидат или партньор в одобрена концепции за ИТИ..
Да
2.
Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 1), подписано на хартиен носител или с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистъра на ЮЛНЦ, и прикачено в ИСУН (ако е приложимо).
Не
3.
Декларация при кандидатстване попълнена по образец (Приложение 2), подписана на хартиен носител или с валиден КЕП от лицето/ата, с право да представлява/т кандидата, и е прикачена в ИСУН 2020 и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
Декларацията при кандидатстване се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата (клъстер) и са вписани като такива в ТР и регистър на ЮЛНЦ или Регистър БУЛСТАТ.
Да
4.
Декларация за държавни/ минимални помощи – попълнена по образец (Приложение 3), подписана на хартиен носител или с валиден КЕП от лицето/ата, с право да представлява/т кандидата и е прикачена в ИСУН 2020 и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение)..
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
Да
5.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване активи (ДМА и/или ДНА) – попълнена по образец (Приложение 4) е прикачена в ИСУН 2020.
Да
6.
Оферта за всеки от предвидените за закупуване активи (ДМА и/или ДНА), с предложена цена е прикачена в ИСУН.
Да
7.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти, от която е виден определения стойностен праг на същественост на ДМА и ДНА (незадължителен документ).
Не
8.
Договор, споразумение, меморандум или друг документ, с който се удостоверява създаването на иновационния клъстер, сключен най-малко 3 години от датата на кандидатстване по настоящата процедура и прикачен в ИСУН 2020
Да
9.
Договор/и, удостоверяващ/и участие на иновационния клъстер в проекти, финансирани от други донорски програми  и в транснационални, междурегионални и трансгранични инициативи на съществуващи клъстери и с партньори от България и други държави-членки на ЕС, от който е видно че е директен изпълнител, а не подизпълнител, ако е приложимо и прикачен в ИСУН 2020
Не
10.
Стратегически документ на иновационния клъстер при неговото създаване, в т.ч. и актуализирани версии в отговор на нововъзникващи потребности
Не
11.
Документи, доказващи наличие на бранд на клъстера (фактури, снимков материал, декларация за износ, производствени каталози и др.) и свидетелство за регистрация на търговска марка, ако е приложимо и прикачени в ИСУН 2020
Не
II. Група
II. Критерии за допустимост на кандидата и проектното предложение
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът отговаря на определението за иновационен клъстер, посочено в чл. 2, ал. 92 от Регламент 651/2014.
Да
2.
Кандидатът иновационен клъстер е:
	кандидат или партньор в одобрена концепции за ИТИ, в рамките на процедура BG16FFPR003-2.001 - Концепции за интегрирани териториални инвестиции (ИТИ),
ИЛИ
	Единна структура – обединение, както е регистрирано в Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел (ТР и РЮЛНЦ)  при създаването си,под формата на:
-	клъстери - юридически лица, регистрирани по Търговския закон.
-	клъстери, регистрирани като сдружения по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (в частна или в обществена полза).
Да
3.
Кандидатът иновационен клъстер е създадени не по-късно от 3 години, преди датата на кандидатстване по настоящата процедура.
Да
4.
Кандидатът е една от организациите в иновационния клъстер, която е:
a) юридически лица и/или еднолични търговци, регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите или еквивалентни лица по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство;
или
б) юридически лица с нестопанска цел, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел или еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство;
или
в) акредитирано българско висше училище , в случай че е посочен като кандидат/партньор в одобрена концепции за ИТИ;
или
г) научна организация , в случай че е посочен като кандидат/партньор в одобрена концепции за ИТИ;
или
д) община, в случай че е посочен като кандидат/партньор в одобрена концепции за ИТИ.
Да
5.
Кандидатът (клъстер) разполага с необходимия финансов капацитет, като годишния му общият му оборот през 2023 г.  е поне 20 % от искания размер на БФП по настоящата процедура.
За целите на настоящата процедура по отношение на понятието „общ оборот“:
- За юридически лица, регистрирани по Търговския закон Видно от Отчет за приходите и разходите (ОПР) за 2023 г. , стойността по ред „Нетни приходи от продажби“ от приходната част на отчета (код на реда 15100, колона 1). 
- За ЮЛНЦ Видно от Отчет за приходи и разходи (ОПР), баланс, отчет за нестопанската и отчет за стопанската дейност, отразени в годишен отчет за дейността (ГОД), отразени в годишен отчет за дейността (ГОД). 
- За общини, висши училища и научни организации, които разходват публични средства видно от раздел „Приходи, помощи и дарения“ от Сборен отчет за касовото изпълнение на общината или друг приложим счетоводен документ, съдържащ отчет за изпълнението на бюджета на общината. 
Когато общият оборот с натрупване за 2023 г.  е по-голям или равен на 20 % от исканата БФП се счита, че кандидатът има финансов капацитет по настоящата процедура.
Да
6.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата, са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
н) лицата, които представляват кандидата, са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват кандидата, е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от ЗОП;
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Да
7.
Кандидатът не е посочил икономическа дейност на проектното предложение съгласно КИД-2018 г., попадаща в обхвата на:
• сектор Риболов и сектора на Рибарството и аквакултурите , уредени с Регламент  (ЕС) № 1379/2013 и Регламент (ЕС) 2021/1139;
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и продажбата на селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
Да
8.
Помощта за кандидата не се предоставя за дейности, свързани с:
- износ към трети държави или държави членки, по-конкретно помощи, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки и услуги;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени.
Да
9.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Да
10.
Кандидатът НЕ е:
- предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване, вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за неправомерна и несъвместима с вътрешния пазар;
- предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него НЕ е изпълнено нито едно от следните обстоятелства: 
	В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което изпълнява условието в член 21, параграф 3, буква б) и отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а „акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.
	 В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което отговаря на условието по член 21, параграф 3, буква б) и на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
	 Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
Не
11.
Кандидатът при изпълнение на проектното предложение ще осигури:
−	Достъп до помещенията, съоръженията и дейностите на клъстера, който ще е отворен за ползватели и ще се предоставя на прозрачна и недискриминационна основа. 
−	На предприятията, които са финансирали поне 10% от инвестиционните разходи на иновационния клъстер по проекта, преференциален достъп при по-изгодни условия, като за да бъде избегната свръхкомпенсация, този достъп е пропорционален на приноса на предприятието към инвестиционните разходи и условията ще се оповестяват публично.
-	Размер на таксите за ползване на съоръженията на клъстера и за участие в неговите дейности съответен на пазарната цена или такъв, който ще отразява разходите за тези дейности.
Да
12.
Кандидатът не попада в обхвата на член 5 л) от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Да
13.
Дейностите по проектното предложение водят до постигането на целите на настоящата процедура, посочени в т.6 от Условията за кандидатстване
Да
14.
Дейностите по проектното предложение имат принос към тематичните области и подобласти на Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021-2027 г. (ИСИС), на базата на регионалната специализация, заложена в ИСИС 2021-2027
Да
15.
Дейностите по проектното предложение се изпълняват на територията на Република България и само в един от двете категории региони, съгласно NUTS 2 – Регион в преход (ЮЗР) ИЛИ в По-слабо развити региони (СЗР, СЦР, СИР, ЮЦР, ЮИР).
Част от дейностите може да се изпълняват извън територията на България, включително извън територията на Съюза, при условие че допринасят за целите на процедурата.
Да
16.
Дейностите по проектното предложение са в съответствие с хоризонталните принципи, съгласно чл. 9 от Регламент (ЕС) 2021/1060, включително с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ и условията посочени в т. 17 „Хоризонтални политики“ от Условията за кандидатстване.
Да
17.
Проектите, които не са в изпълнение на одобрена Концепция за ИТИ, отчитат потребностите на местно и регионално ниво, определени в Интегрираните териториални стратегии за развитие (ИТСР), да предвиждат инвестиции на дадена територия с общи характеристики и/или потенциали за развитие и да предвиждат осъществяването на конкретна цел или приоритет от ИТСР на съответния регион за планиране от ниво NUTS 2.
Да
18.
Проектите, които са в изпълнение на одобрена Концепция за ИТИ включват само дейности, които са в съответствие с одобрената концепция.
Не
19.
Дейностите по проектното предложение не попадат в някоя от категориите недопустими дейности, съгласно т. 13.2 от Условията за кандидатстване.
Да
20.
Проектното предложение включва дейности/разходи само по Елемент А или комбинация от дейности/разходи по Елемент А и Елемент Б.
Да
21.
Срокът на изпълнение на проектното предложение не надвишава 24 (двадесет и четири) месеца.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.