BG16FFPR002-3.007-Q019 (27.11.2023 г.)
|
Във връзка с обявена процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG16FFPR002-3.007 „Техническа помощ за инвестиции в зоологически градини“, по приоритет 3 „Биологично разнообразие“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., моля за Ваши разяснения/ пояснения:
1. Община Кюстендил има изготвен инвестиционен проект за обект „Обновяване и реконструкция на „Зоопарк“ в град Кюстендил“. Във връзка с това - допустим разход ли е актуализиране/ допълване на съществуващия инвестиционен проект с цел привеждането му в съответствие с целите на настоящата процедура и разработените Планове за развитие на обекта (по отношение на местни, защитени и консервационни видове)?
2. Допустимо ли е в разработваните стратегически документи да се включи актуализиране на съществуващото техническо задание, което да е съобразено с изискванията на настоящата процедура с цел привеждането на инвестиционния проект в съответствие с целите на процедурата и разработените Планове за развитие на обекта (по отношение на местни, защитени и консервационни видове)?
3. Допустимо ли е, че в случай че, актуализация/допълване на изработеното техническо задание не е допустим разход в частта – благоустрояване на прилежаща инфраструктура (извън привеждане на клетки и заграждения в съответствие с изискванията на приложимата нормативна база), конкретния бенефициент да самофинансира недопустимите дейности по програмата, предвидени в изготвеното техническото задание?
|
1. Съгласно Условията за кандидатсванe по процедура BG16FFPR002-3.007, разходите за актуализиране/ допълване на съществуващи инвестиционни проекти с цел привеждането им в съответствие с целите на процедурата и разработените от общините Планове за развитие на зоологическите градини са допустими.
2. Съгласно Условията за кандидатсване по процедура BG16FFPR002-3.007, дейности свързани с актуализиране на съществуващи технически задания, с цел съобразяване с изискванията на процедурата и привеждане на инвестиционни проекти в съответствие с разработени Планове за развитие на зоологически градини са допустими.
3. Актуализация/допълване на изработени технически задания, вкл. в частта благоустрояване на прилежаща инфраструктура (извън привеждане на клетки и заграждения в съответствие с изискванията на приложимата нормативна база) е допустим разход по настоящата процедурата. Изпълнението на заложените СМР в изготвените по процедура BG16FFPR002-3.007 технически задания ще бъде подкрепено по бъдеща процедура, финансирана чрез ПОС 2021-2027 г., в която тепърва ще бъдат детайлно описани допустимите и недопустими дейности и разходи, но като общо правило по програмата няма ограничение за бенефициентите да финансират сами недопустими разходи.
|
BG16FFPR002-3.007-Q018 (21.11.2023 г.)
|
Здравейте, на страница 7 от насоките за кандидатстване е посочено, че "Обществените поръчки за всички дейности в проектното предложение, следва да са обявени към датата на кандидатстване по настоящата процедура и/или да са възложени, което се доказва с линк/ове към ЦАИС ЕОП.". Изисква ли се обществени поръчки за непреки дейности (като мерки за видимост, прозрачност и комуникация) да бъдат обявени на етап кандидатстване или изискването важи само за преките дейности по проекта?
|
Дейности, за които разходите се отнасят към категория Непреки разходи, не подлежат на проверка от Управляващия орган.
|
BG16FFPR002-3.007-Q017 (21.11.2023 г.)
|
Във връзка с кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG16FFPR002-3.007 „Техническа помощ за инвестиции в зоологически градини“, по приоритет 3 „Биологично разнообразие“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., моля за следните разяснения по процедурата:
1. При кандидатстване с проектно предложение и одобрение по настоящата процедура, Бенефициентът задължен ли е при изпълнение на техническата помощ да кандидатства за втори етап за изпълнение и реализиране на инвестиционните дейности?
2. В случай, че Бенефициентът се откаже да кандидатства на втори етап за изпълнение и реализиране на инвестиционните дейности, следва ли да възстанови отпуснатите средства по процедура „Техническа помощ за инвестиции в зоологически градини“?
|
Основната цел на процедура BG16FFPR002-3.007 е да се подпомогне разработването на качествени проектни предложения за своевременно кандидатстване и последващо финансиране на инвестиционни проекти по ПОС 2021-2027 г. за ремонт/ реконструкция на зоологически градини с цел изпълнение на консервационната им роля. В Условията за кандидатсване по процедурата не е заложено изрично подобно изискване, съответно не е предвидено задължение за възстановяване на отпуснатите средства по процедурата, тъй като общината може да реализира проектната си идея, чрез други източници на финансиране.
|
BG16FFPR002-3.007-Q016 (15.11.2023 г.)
|
Здравейте. Във връзка с отговор на въпрос BG16FFPR002-3.007-Q013/ 20.10.2023 г., моля да уточните какви подкрепящи документи следва да се приложат към аланиза за остойностяването за разходите за подготовка на проектното предложение, в случай че дейността е извършена от вътрешни за бенефициента служители?
Благодаря.
|
В анализа на остойностяването на дейностите се посочва въз основа на какви документи, анализи или проучвания са остойностени дейностите и/или каква информация/ данни/ пока-затели/ оферти/ извлечения/ информация за вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни консултации по смисъла на ЗОП, пазарни проучвания и/или проучване в интернет са ползвани при остойностяването и др. позоваване на вече сключени договори с избран/и изпълнители на дейности, предмет на проектното предложение, с което се кандидатства, то към анализа на остойностяването се прилага копие/я на тези договори или, ако са публично достъпни, се посочва активен линк към тях, като бенефициентът пред-ставя в анализа на остойностяването по какъв начин е определена прогнозна стойност на поръчката. При позоваване на оферти се прилагат самите оферти, при позоваване на извле-чение от каталог се прилагат извлеченията или се посочват съответните линкове към про-дукта. В случаите, в които остойностяването е извършено единствено на базата на оферти, се представят минимум две такива. При позоваване на досегашен опит/калкулативен метод се прилагат техническите спецификации, количествено-стойности сметки и др.
По отношение разходите за услуги в анализа следва да се обоснове тяхната стойност съобразно броя на ангажираните експерти, заплащането на часова ставка, командировъчни (в случай че има такива), материали, и други, свързани с изпълнението на услугата, времето за изпълнение на дейностите и други, свързани с изпълнението на услугата.
При доказване на стойността на отделна дейност единствено чрез оферти, се изисква същите да са представени от субекти, чиято дейност е сходна с предмета на представената от канди-дата оферта. Това се доказва с референция за изпълнени подобни услуги или извлечения от договори със сходен предмет или публично достъпна информация – интернет сайт с посоче-ни основни дейности на организацията и изпълнени услуги.
Възможно е доказване на стойности по дейности чрез извадка на подобни услуги/доставки от страницата на АОП, като се посочват аналогичните характеристики между проведената поръчка със сключен договор и дейностите, предвидени в проектното предложение.
В случаите, в които остойностяването е извършено на базата на оферти, проучвания или из-вадки от АОП, се представят минимум две от независими източници. В анализа на остой-ностяване е възможно да се посочи и процент на допълнителни разходи (ако такива са на-лични), които може да включват транспортни разходи, управленски разходи и/или друго, като изрично следва да е посочена тяхната стойност или процент от действителните разходи с обосновка за приетия процент и необходимостта от прилагането му.
В поле „Забележка“ на анализа на остойностяването се представя описателна част за прин-ципите, които са използвани при определяне на стойността на отделна дейност - защо и как е определена стойността на дейността при получени две оферти, коя сума е приета – средно-аритметична или по-ниската стойност на услугата, какви обстоятелства са отчетени или следва да се отчитат при остойностяването на съответната дейност, друго по преценка на кандидата.
По отношение разходите за услуги в анализа следва да се обоснове тяхната стойност съоб-разно броя на ангажираните експерти, заплащането на часова ставка, командировъчни (в случай че има такива), материали, и други, свързани с изпълнението на услугата, времето за изпълнение на дейностите и други, свързани с изпълнението на услугата.
Моля да имате предвид, че всички разходи, вкл. вътрешни за бенефициента служители следва да отговарят на разпоредбите на Постановление № 86 от 1 юни 2023 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление, за програмен период 2021 – 2027 г.
|
BG16FFPR002-3.007-Q015 (13.11.2023 г.)
|
Здравейте. Във връзка с попълване на индикатор "Инвестиции за подкрепа на мерки извън Натура 2000 – евро", моля дайте пояснение за курса на еврото, които следва да се съобрази с цел попълване на еквивалентна стойност в евро на безвъзмездната финансова помощ.
Благодрая.
|
Официалния обменен курс на българския лев към еврото е трайно фиксиран като съотношение на българския лев към еврото e в размер на 1,95583 лв.
|