BG16FFPR003-4.001-Q028 (29.08.2024 г.)
|
Здравейте,
Председателят на СС отправи искане за съдействие към Общината относно Приложение №5.1.9 (Декларация нечлен на СС). Един от собствениците на апартамент е починал и неговите наследници са две сестри, но тъй като не живеят в България и нямат контакт с тях, следователно не могат да се свържат, така че да попълнят Декларация нечлен на СС, моля за коментар и насока как да процедираме?
|
Моля виж отговор 1 на въпрос BG16FFPR003-4.001-Q027.
Отговор на въпрос 1 на въпрос BG16FFPR003-4.001-Q027: За целите на процедурата всеки собственик на самостоятелен обект в сграда, в който се извършва стопанска дейност следва да подаде декларация за минимални помощи.
Тези собственици, без значение от предназначението на обекта и характера на извършваната стопанска дейност се третират като получатели на минимална помощ (de minimis) съгласно Закона за държавните помощи. Поради тази причина те следва да попълнят Декларация за минимални помощи (Приложение № 3).
В допълнение поясняваме, че съгласно чл. 50, ал. 3 от Закона за държавните помощи, получателят на помощ (собственик на самостоятелен обект) е длъжен да оказва необходимото съдействие на администратора на помощ (общината), включително чрез осигуряване на достъп, предоставяне на информация или на декларация и изразяване на становище по всеки конкретен случай, а по смисъла на чл. 77, ал. 1 от същия закон за неоказване на съдействие, за съответните получатели на помощ са предвидени санкции. С цел установяване на обстоятелства, касаещи получателите на държавна/минимална помощ, закона предвижда оказване на съдействие и от Национална агенция по приходите към Министерство на финансите.
По отношение на отказ/невъзможност от предоставянето на декларация, приложение 5.1.9 „Декларация - нечлен на СС“, в Насоките за кандидатстване няма изискване на етап кандидатстване да се представят декларации за осигуряване на достъп до самостоятелните обекти от всички собственици на СС в сградата. В компетенциите на общината е да определи кои документи ще бъдат изисквани от кандидатстващите сдружения, предвид отговорностите й по процедурата и нейното реализиране в партньорство със сдруженията на собствениците.
В допълнение на горепосоченото, в Приложение Справка за собствениците на самостоятелни обекти към Заявлението за участие следва да съдържа данни за всички самостоятелни обекти и всички техни собственици, в т.ч. и нечленуващите в сдружението на собствениците.
Следва да се има предвид, че съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, от страна на сдружението на собствениците се представят минимум следните документи, които да бъдат приложени към проектното предложение, на етапа на кандидатстване:
- Декларация за съответствие с изискванията по процедурата при кандидатстване (образец ПРИЛОЖЕНИЕ №1)
- Партньорско споразумение (образец ПРИЛОЖЕНИЕ №2)
- Декларации за минимални помощи (ПРИЛОЖЕНИЕ №3), за всеки собственик на самостоятелен обект в сграда, в който се извършва стопанска дейност (ако има такива се прилага за всеки поотделно)
- Документ за регистрация на сдружение на собственици при условията и по реда на Закона за управление на етажната собственост и доказателство за вписване в публичния регистър на съответната община/район и в регистър БУЛСТАТ
- Декларация, съдържаща информация за енергийно уязвимите лица в сградата (ПРИЛОЖЕНИЕ №4), ако е приложимо
- Заявление за участие (Приложение № 5)
- Документи, удостоверяващи взети от сдружението на собствениците и общото събрание на етажната собственост решения за кандидатстване по настоящата процедура, вкл. Приложение 5.1.5 Справка за собствениците на самостоятелни обекти и Копие от книгата на етажната собственост, съгласно ЗУЕС, от което да са видни всички живущи в сградата.
|
BG16FFPR003-4.001-Q027 (27.08.2024 г.)
|
Уважаеми госпожи/господа,
Във връзка с кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения BG16FFPR003-4.001 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност“ имаме следните въпроси:
1) Лице, собственик на самостоятелен обект със стопанско предназначение, отказва да попълни декларация за минимални помощи, не е член на сдружението и не иска да представи декларация приложение 5.1.9 от пакета с документи. Какви действия следва да се предприемат от страна на общината, за да се изчислят средствата, попадащи в режим на „минимална помощ“, как следва да се провери (без деклариран Булстат/ЕГН на собственика), дали попада в посочения режим, имайки предвид, че няма изискване 100% от собствениците да са съгласни да кандидатстват и/или съответно да участват в сдружението?
2) Моля да потвърдите по отношение на индикатор „Годишно първично енергийно потребление“, че базовата и целева стойност се посочват в мегаватчаса, т.е. стойностите за „общото нормализирано потребление на първична енергия“ и за „Първична невъзобновяема/възобновяема енергия след изпълнение на ЕСМ от избрания пакет“, посочени в киловатчаса в сертификата, следва да се преобразуват в мегават часа, за да се заложат в индикаторите.
3) След актуализация на формуляра в ИСУН е премахнат бюджетен ред „Разходи за СМР по изпълнение на мерки за енергийна ефективност“. Къде следва да се заложат средствата, необходими, за обезпечаване на предвидените мерки от техническия паспорт и тези от обследването за наличие на защитени видове?
4) Съгласно Насоките за кандидатстване разходите, „свързани с издаването на необходими разрешителни документи“ са допустими. В кое бюджетно перо следва да се заложат разходите за съгласуване на изработения инвестиционен проект с необходимите експлоатационни дружества, за издаване на разрешението за строеж?
5) От СПИСЪК НА ДОКУМЕНТИТЕ, КОИТО СЕ ПОДАВАТ НА ЕТАП КАНДИДАТСТВАНЕ, документите по т. 5, т. 6, т. 7, т. 8 и т. 14 задължително ли трябва да се подават в архивиран файл?
6) В Споразумението за партньорство, Раздел VII. Права и задължения, в задължение 1) на Партньор - сдружението на собствениците е посочено Приложение №7 към Насоките за кандидатстване, което трябва да се попълни от всеки ССО за съгласие с Условията за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ и с Условия за предоставяне на минимални помощи в съответствие с регламент (ЕС) №2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година относно прилагането на членове 107 и 108 от договора за функционирането на европейския съюз към помощта „de minimis“. Кое е това приложение и къде е налично? Ако по-малко от 100 % от собствениците са съгласни да кандидатстват, както е посочено в Отговори 16 и 23 на „Въпроси и отговори“, може ли този текст да се промени?
7) Може ли В Споразумението за партньорство, Раздел VII. Права и задължения, да се махне задължение 6) на партньора - сдружението на собствениците за осигуряване на публичност, предвид, че за дейност Видимост, прозрачност и комуникация ще отговаря партньора – община и това е определено в Раздел IV. Дейности предвидени за изпълнение?
8) Съгласно Споразумението за партньорство, Раздел VII. Права и задължения, задължение 8) на Партньор - сдружението на собствениците, Партньора-сдружението на собствениците ще осигури достъп до всеки самостоятелен обект в сградата. Ако по-малко от 100 % от собствениците са съгласни да кандидатстват, може ли да се промени този текст?
9) В случай, че за даден блок, който е кандидатствал на етап I по процедурата за енергийно обновяване BG-RRP-4.023 по НПВУ, е получено писмо от РИОСВ за проектното предложение, и до момента не са настъпили промени в инвестиционното намерение за блока, може ли да се приложи това писмо към настоящата процедура?
|
Отговор на въпрос 1: Отговорът ще бъде представен допълнително в рамките на нормативно определения срок за отговори.
Отговор на въпрос 2: Потвърждаваме, че за индикатор „Годишно първично енергийно потребление“ мерната единица е MWh/г., съгласно т.7 Индикатори от насоките за кандидатстване. Стойностите следва да се преобразуват.
Отговор на въпрос 3: От формуляра за кандидатстване не е премахнат бюджетен ред „2. Разходи за СМР по изпълнение на мерки за енергийна ефективност (ПО: BG16FFPR003-4, СЦ: JSO1.1, фонд: ФСП, ОВР: Неприложимо)“, същият е наличен във формуляра в ИСУН. Премахнат е бюджетен ред „3. Разходи за СМР от техническия паспорт“.
Разходи за СМР, свързани с неотложните мерки в техническия паспорт на сградата, вкл. и мерки за осигуряване на пожарна безопасност и за изграждане/ремонт/подмяна на мълниезащитна и заземителна инсталация, когато са предписани в техническия паспорт на сградата, следва да бъдат включени в бюджетен ред „9. Други“.
!!!Тези разходи могат да са до 10% от стойността на разходите за СМР по изпълнение на мерки за енергийна ефективност.
Разходите за самото техническо обследване и издаването на технически паспорт следва да се нанесат в определения за тези разходи отделен бюджетен ред „6. Разходи за изготвяне на обследване за ЕЕ, сертификат за ЕЕ, разходи за техническо обследване и паспорт (ПО: BG16FFPR003-4, СЦ: JSO1.1, фонд: ФСП, ОВР: Неприложимо)“.
За разхода за обследване за наличие на защитени видове е създаден отделен бюджетен ред „8. Разходи по изготвяне на обследване за наличие на защитени видове (ПО: BG16FFPR003-4, СЦ: JSO1.1, фонд: ФСП, ОВР: Неприложимо)“, в който следва да бъде нанесен този разход.
Отговор на въпрос 4: Разходи, свързани с издаването на необходими разрешителни документи и документи за въвеждането на обектите в експлоатация, изискващи се от националното законодателство, включително и свързаните с тях такси, дължими на съответните компетентни органи и експлоатационните дружества, следва да се нанесат в бюджетен ред „7. Разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация (ПО: BG16FFPR003-4, СЦ: JSO1.1, фонд: ФСП, ОВР: Неприложимо)“ в раздел 7 „Бюджет (в лева)“ от формуляра за кандидатстване.
Отговор на въпрос 5: Всички документи по т. 22 Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване, следва да се представят във посочените формати.
В допълнение, съгласно дадено в насоките за кандидатстване на стр. 49 и стр. 50 пояснение под черта „Допустими формати при формат сканирано копие са .pdf. В случай на по-голям обем или брой документи, допустимо е същите да бъдат подадени като архивиран файл. В този случай допустимите формати са: .zip, .rar, .7z.“.
В тази връзка, препоръчваме спазване на указанията в насоките за кандидатстване, с оглед окомплектоване на документите и недопускане на загуба на файлове и пропуски при качването на документите към формуляра за кандидатстване.
Отговор на въпрос 6: Към насоките за кандидатстване по настоящата процедура, няма приложение, като цитираното във въпроса.
За целите на кандидатстване по процедура BG16FFPR003-4.001 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност“, партньорите (общини и СС) следва да попълнят Декларация за съответствие с изискванията на процедурата (ПРИЛОЖЕНИЕ №1).
Предвид че в партньорското споразумение двете страни следва да разпишат всички права и задължения на партньорите, в случай, че в посочения образец (приложение №2 към насоките за кандидатстване) те не са изчерпателно посочени, то документа може да бъде допълван или променян от партньорите.
Отговор на въпроси 7 и 8: Приложение към насоките за кандидатстване „Образец на партньорско споразумение“ е само образец и, в случай на необходимост може да бъде допълван или променян от партньорите.
Отговор на въпрос 9: Документът следва да се представи за конкретно инвестиционно намерение, което ще бъде предмет на проектно предложение.
|
BG16FFPR003-4.001-Q026 (23.08.2024 г.)
|
Здравейте,
във връзка с прилагане на финансова обосновка относно остойностяването на дейностите, включени в проектното предложение
и посочване въз основа на какви документи са остойностени дейностите имаме следния въпрос:
Определянето на стойностите на дейностите ще е на база на две оферти. Фирмите, които ще ни предоставят оферти ще могат ли да участват в съответните процедури за възлагане на обществени поръчки?
|
Насоките за кандидатстване по настоящата процедурата не поставят ограничителни условия по отношение на участниците в процедурите за възлагане на обществени поръчки, в т.ч. и по отношение на фирмите предоставили оферти на кандидатите на база, на които оферти кандидатите биха остойностили дейностите.
В допълнение, по време на изпълнение на дейностите по проектното предложение, кандидатът и партньорът следва да спазват изискванията на Административния договор за предоставяне на БФП (Приложение №12) и Общите условията към него (ПРИЛОЖЕНИЕ №13).
В тази връзка, съгласно чл. 3, ал. 2 от Приложение №13 Общи условия за изпълнение към насоките за кандидатстване – „В случай, че Бенефициентът ползва ресурсите на външни изпълнители за изпълнение на дейностите по проекта, той е длъжен да провежда процедури за избор на изпълнители по проекта, съгласно действащото право на Съюза и българското законодателство, включително, но не само: Закона за обществените поръчки и подзаконовите нормативни актове по прилагането му или Постановление № 4 от 11 януари 2024 г. за определяне на правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските фондове при споделено управление.“
С оглед на гореизложеното, кандидатите и потенциални бенефициенти по настоящата процедура при провеждането на обществени поръчки следва да спазват разпоредбите на Закона за обществените поръчки и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
|
BG16FFPR003-4.001-Q025 (22.08.2024 г.)
|
Здравейте!
Относно публикуваните Насоки за кандидатстване за предоставяне на БФП по текущия прием на проектни предложения по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027, Процедура чрез подбор на проектни предложения BG16FFPR003-4.001 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност“, моля за следните разяснения:
1. Във връзка с критерии №1 „Процент енергийно спестяване в годишното потребление на първична енергия в резултат на енергоспестяващите мерки“.
Моля да потвърдите, че по настоящата процедура чрез подбор на проектни предложения, за изчисляване на показателя се използват стойностите на общото нормализирано потребление на първична енергия (преди и след ЕСМ в kWh/год.), които са сбор от първична невъзобновяема енергия и първична възобновяема енергия, а не потреблението само на първичната невъзобновяема енергия
2. Във връзка с критерии №3 „Ефективност на инвестицията за енергийна ефективност като отношение на необходимата инвестиция в лева към количеството спестена първична енергия в kWh на годишна база – лв. /kWh/г.“
Моля да потвърдите, че по настоящата процедура чрез подбор на проектни предложения, за изчисляване спестената първична енергия, се използват стойностите на общо нормализирано потребление на първична енергия при актуално състояние (преди ЕСМ) и общо потребление на първична енергия (след изпълнение на ЕСМ), всяка от които е сбор от първична невъзобновяема енергия и първична възобновяема енергия, а не потреблението само на първичната невъзобновяема енергия.
|
Отговор на въпрос 1: Потвърждаваме, че при изчисляването на спестяванията се взема предвид общата първична енергия.
Както е посочено в насоките за кандидатстване т. 20 Критерии и методика за оценка на проектните предложения, за изчисляване на процента енергийно спестяване в годишно потребление на първична енергия в резултат на енергоспестяващите мерки (критерии 1 от група критерии за Техническа и финансова оценка), следва да се вземат данните от валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, като енергийните спестявания се изчисляват по следната формула:
% спестявания = {общо нормализирано потребление на първична енергия при актуално състояние (преди изпълнение на ЕСМ) в kWh/год. - обща първична енергия след изпълнение на ЕСМ от избрания пакет в kWh/год.} / {общо нормализирано потребление на първична енергия при актуално състояние (преди изпълнение на ЕСМ) в kWh/год.} х 100.
Данните за пресмятане на % енергийни спестявания се вземат от стр. 1 и стр. 5 от сертификата, като общото нормализирано потребление на първична енергия преди и след изпълнението на ЕСМ е произведение от сбора на първичната невъзобновяема и първичната възобновяема енергия преди и след ЕСМ в kWh/год.
Отговор на въпрос 2: Потвърждаваме, че за изчисляване на спестената първична енергия, се използват стойностите на общо нормализирано потребление на първична енергия при актуално състояние (преди ЕСМ) и общо потребление на първична енергия (след изпълнение на ЕСМ), всяка от които е сбор от първична невъзобновяема енергия и първична възобновяема енергия.
Данните за определяне на спестената първична енергия в kWh/г. се вземат от валидния сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация (стр.1 и стр.5), като енергийните спестявания се изчисляват по следната формула: спестена първична енергия в kWh/год. = общо нормализирано потребление на първична енергия при актуално състояние (преди изпълнение на ЕСМ) в kWh/год. - обща първична енергия след изпълнение на ЕСМ от избрания пакет в kWh/год.
Критерий 3 „Ефективност на инвестицията за енергийна ефективност като отношение на необходимата инвестиция в лева към количеството спестена първична енергия в kWh на годишна база – лв. /kWh/г.“, се изчислява, като се раздели общата стойност на БФП в лева за проекта на очакваното количество спестена първична енергия в kWh/год.
|
BG16FFPR003-4.001-Q024 (20.08.2024 г.)
|
Здравейте,
Допустимо ли е към всяко отделно проектно предложение, да се представи едно общо Писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от съответната компетентна институция – РИОСВ, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба, отнасящо се за всички многофамилни жилищни сгради, проявили интерес за кандидатстване по настоящата процедура?
|
Съгласно насоките за кандидатстване съответната община кандидат следва да изиска и представи към проектното предложение в ИСУН писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба.
В насоките за кандидатстване не е посочено ограничение горецитирания документ да бъде издаден само за конкретно инвестиционно намерение.
Съдържанието на документа се определя от компетентния орган отговорен за издаването му.
В допълнение, в искането си до съответната компетентна институция РИОСВ/МОСВ, общината би следвало да посочи, за кое/и инвестиционно/ни намерение/я се отправя искането за компетентно становище и съответно в писмото би следвало да бъдат цитирани (в случай че се отнася до повече от едно инвестиционно намерение) съответните инвестиционни намерения с техните наименования, за които се издава писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от компетентната институция, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба.
|