|
Критерии за оценка на административното съответствие:
|
|
|
Criteria |
Leads to rejection |
|
1. |
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСУН и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ, или от упълномощено от него лице.
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, проектното предложението е подписано с валиден КЕП от всяко от тях при подаването.
|
Yes
|
|
2. |
Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 1), подписано от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ, и прикачено в ИСУН (ако е приложимо).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, пълномощното е подписано от всяко от тях.
|
Yes
|
|
3. |
Декларация при кандидатстване – попълнена по образец (Приложение 2) и прикачена в ИСУН, и/или обстоятелствата са декларирани в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали представляват предприятието заедно и/или поотделно, и/или по друг начин.
|
Yes
|
|
4. |
Декларация за държавни/минимални помощи и свързаните с нея приложения – попълнена по образец (Приложение 3) и прикачена в ИСУН, и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, Декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
|
Yes
|
|
5. |
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение 4) и прикачена в ИСУН и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, Декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
|
Yes
|
|
6. |
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и/или ДНА – попълнена в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване.
|
Yes
|
|
7. |
Оферта за всяка отделна инвестиция в активи (ДМА и ДНА), с предложена цена - прикачена в ИСУН.
|
Yes
|
|
8. |
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти, от която да е виден определения стойностен праг на същественост на ДМА и ДНА.
Вместо Счетоводна политика е допустимо представянето на поясненията към Годишния финансов отчет на кандидата, в случай че същите съдържат информация за стойностния праг на същественост на ДМА и ДНА.
|
No
|
|
9. |
Анкета за оценка на цифровата зрялост на МСП (Open DMAT) - прикачена в ИСУН съгласно указанията, посочени в т. 24 от Условията за кандидатстване: на български език, разпечатана на хартия в цялост, с посочени наименование, правна форма и ЕИК на предприятието-кандидат, три имена и подпис на официален представляващ на кандидата и вписан като такъв в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ.
В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, на първата страница на анкетата се попълват трите имена и се полага подпис от ВСЯКО от тях.
|
Yes
|
|
10. |
Документи, удостоверяващи въведена в предприятието технология/система/стандарт за киберсигурност и поверителност на данните към датата на кандидатстване, издадени от изпълнителя.
|
No
|
|
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата:
|
|
|
Criteria |
Leads to rejection |
|
1. |
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
|
Yes
|
|
2. |
Кандидатът е регистриран не по-късно от 31.12.2022 г.
|
Yes
|
|
3. |
Кандидатът е малко или средно предприятие по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
|
Yes
|
|
4. |
Кандидатът е реализирал нетни приходи от продажби за 2024-та финансова година в зависимост от категорията на предприятието, както следва:
- в случаите, когато кандидатът е малко предприятие, е реализирал за 2024-та финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 300 000 лева;
- в случаите, когато кандидатът е средно предприятие, е реализирал за 2024-та финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 1 000 000 лева.
|
Yes
|
|
5. |
Кандидатът е заявил подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно КИД-2008 на НСИ въз основа на данни за 2024 г.
|
Yes
|
|
6. |
Кандидатът има Степен на зрялост на цифровите технологии в предприятието, съгласно Анкета за оценка на цифровата зрялост на МСП (Open DMAT), която кумулативно постига следните резултати:
- общ среден резултат за степен на зрялост на цифровите технологии – не по-малко от 25 % и не повече от 80 %;
- резултат по измерение „Цифрова стратегия на организацията“ – не по-малко от 25 % и не повече от 80 %;
- резултат по измерение „Цифрова готовност“ – не по-малко от 20 % и не повече от 80 %.
|
Yes
|
|
7. |
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация;
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си;
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата, са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
н) лицата, които представляват кандидата, са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват кандидата, е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от ЗОП;
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
|
Yes
|
|
8. |
Кандидатът не е предприятие, което е заявило подкрепа за основна икономическа дейност, която попада в сектор С - раздел 10 „Производство на хранителни продукти”, раздел 11 „Производство на напитки” и раздел 20 „Производство на химични продукти“, както следва:
• 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
• 10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
• 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
• 10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”, с изключение на дейност, свързана с производство на маслиново масло по код 10.41 „Производство на растителни и животински масла и мазнини, без маргарин”;
• 10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
• 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
• 10.83 „Преработка на кафе и чай” - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и др.);
• 10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители”;
• 10.89 „Производство на други хранителни продукти, некласифицирани другаде“ - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на яйчни продукти и яйчен албумин;
• 10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни”;
• 11.02 „Производство на вина от грозде”;
• 11.03 „Производство на други ферментирали напитки”;
• 20.53 „Производство на етерични масла“ - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на етерични масла, екстракти от естествени ароматни продукти и резиноиди.
|
Yes
|
|
9. |
Кандидатът не е предприятие, което е завило подкрепа за основна икономическа дейност, която попада в обхвата на:
• преработка на горски продукти (за да се прецени дали е спазено изискването, водещ ще е финалният продукт, който ще се изработва в резултат на подкрепените проекти, а не междинните операции, които производствения процес може да включва);
• сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент (ЕС) № 1379/2013 и Регламент (ЕС) 2021/1139;
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и продажбата на селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители;
• производството, преработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия.
|
Yes
|
|
10. |
Основната икономическа дейност на кандидата, за която е заявил подкрепа, НЕ попада в следните сектори, раздели или класове (кодове), съгласно КИД-2008 на НСИ (Приложение 12):
- сектор А „Селско, горско и рибно стопанство“;
- сектор K „Финансови и застрахователни дейности“;
- сектор О „Държавно управление“;
- раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения“;
- клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности“;
- сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление“;
- сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби“.
|
Yes
|
|
11. |
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
|
Yes
|
|
12. |
В случай на избран режим „регионална инвестиционна помощ” (по Елемент А), основната икономическа дейност на кандидата, за която е заявил подкрепа, НЕ попада в следните сектори:
- сектора на стоманата, лигнита и въглищата;
- сектор транспорт, както и свързаната с него инфраструктура;
- производство, съхранение, пренос и разпределение на енергия и за енергийни инфраструктури.
|
Yes
|
|
13. |
В случай на избран режим „регионална инвестиционна помощ“ (по Елемент А), кандидатът НЕ е:
- предприятие (и на ниво група), което е извършило преместване към предприятието, в което предстои да бъде осъществена първоначалната инвестиция през двете години, предхождащи подаването на заявлението му за „регионална инвестиционна помощ“ по настоящата процедура, или което към момента на подаване на заявлението за помощ по настоящата процедура възнамерява да направи това в период до две години след приключването на първоначалната инвестиция, за която се иска помощта;
- предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване, вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за неправомерна и несъвместима с вътрешния пазар;
- предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него НЕ е изпълнено нито едно от следните обстоятелства:
• В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което изпълнява условието в член 21, параграф 3, буква б) и отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а „акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.
• В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което отговаря на условието по член 21, параграф 3, буква б) и на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
• Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
• Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
|
Yes
|
|
14. |
Кандидатът не попада в обхвата на член 5 л) от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
|
Yes
|
|
Критерии за оценка на допустимостта на проекта:
|
|
|
Criteria |
Leads to rejection |
|
1. |
Помощта по проектното предложение не е свързана с:
• извеждането от експлоатация или изграждането на атомни електроцентрали;
• извършване на инвестиции в летищна инфраструктура;
• извършване на инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, посочени в Приложение I към Директива 2003/87/ЕО;
• извършване на инвестиции за обезвреждане на отпадъците в депа за отпадъци, с изключение на инвестициите за извеждане от експлоатация, преобразуване или обезопасяване на съществуващи депа, при условие че тези инвестиции не увеличават капацитета им;
• извършване на инвестиции за увеличаване на капацитета на съоръжения за третиране на остатъчни отпадъци, с изключение на инвестициите в технологии за оползотворяване на материали остатъчни отпадъци за целите на кръговата икономика;
• извършване на инвестиции, свързани с производството, преработката, транспорта, разпространението, съхранението или изгарянето на изкопаеми горива, с изключение на: (1) замяната на отоплителни системи на твърди изкопаеми горива, а именно въглища, торф, лигнитни въглища, нефтени шисти, с газови отоплителни системи или (2) инвестиции в разширяването и промяната на предназначението, преобразуването или преоборудването на газопреносни и разпределителни мрежи, при условие че тези инвестиции подготвят мрежите за добавяне в системата на възобновяеми и нисковъглеродни газове, като водород, биометан и синтетичен газ, и позволяват заместването на инсталации за твърди изкопаеми горива.
|
Yes
|
|
2. |
Помощта по проектното предложение:
- не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-конкретно помощи, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени.
|
Yes
|
|
3. |
В случай на избран режим „регионална инвестиционна помощ“ (по Елемент А), проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
|
Yes
|
|
4. |
Проектното предложение е в съответствие с хоризонталните принципи, заложени в чл. 9 на Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета:
- зачитането на основните права и спазването на Хартата на основните права на Европейския съюз;
- равенството между мъжете и жените, интегрирането на принципа на равенство между половете и отчитането на социалните аспекти на пола;
- недопускане на всякаква дискриминация, основана на пол, расов или етнически произход, религия или вероизповедание, увреждане, възраст или сексуална ориентация;
- достъпност за хората с увреждания (вкл. спазване на правата и принципите, залегнали в Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания);
- целта за насърчаване на устойчивото развитие, посочена в член 11 от ДФЕС, като се отчитат целите на ООН за устойчиво развитие;
Парижкото споразумение и принципа за „ненанасяне на значителни вреди“.
Принципът за „ненанасяне на значителни вреди“ изисква проектното предложение да НЕ води до значителни вреди за следните шест екологични цели:
1) смекчаване на изменението на климата;
2) адаптиране към изменението на климата;
3) устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси;
4) преход към кръгова икономика;
5) предотвратяване и контрол на замърсяването;
6) защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.
С цел гарантиране в максимална степен на спазването на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, по проектното предложения НЕ се подкрепят:
i) дейностите и активите, свързани с изкопаеми горива, включително използване надолу по веригата;
ii) дейностите и активите по схемата на ЕС за търговия с емисии;
iii) дейностите и активите, свързани със сметища, инсталации за изгаряне на отпадъци и заводи за механично-биологично третиране;
iv) дейностите и активите, при които дългосрочното обезвреждане на отпадъци може да причини вреда на околната среда.
|
Yes
|
|
5. |
Дейностите по проектното предложение се изпълняват на територията на Република България.
|
Yes
|
|
6. |
Проектното предложение се изпълнява само в един от двете категории региони (регион в преход или по-слабо развити региони).
|
Yes
|
|
7. |
Проектното предложение води до постигане на целта на процедурата.
По проекта е заявено въвеждане на една или повече технологии от последните четири нива на дигитализация съгласно Индекса на зрялост за Индустрия 4.0, посочени в Приложение 18, и е описано как нововъведените технологии ще се интегрират с наличните в предприятието технологии
|
Yes
|
|
8. |
В случай че е избран режим „регионална инвестиционна помощ“ (по Елемент А), изпълняваните от кандидата дейности в рамките на проекта имат за свой основен предмет осъществяването на ЕДНА от следните първоначални инвестиции в материални и/или нематериални активи (при спазване на изискванията, описани в т. 13.1 от Условията за кандидатстване и Приложение 3.А):
- създаване на нов стопански обект;
- увеличаване на капацитета на съществуващ стопански обект;
- основна промяна в целия производствен процес на продукта(ите) или цялостното предоставяне на услугата(ите), засегнати от инвестицията в стопанския субект.
|
Yes
|
|
9. |
Проектното предложение включва дейности/разходи само по Елемент А или комбинация от дейности/разходи по Елемент А и Елемент Б.
|
Yes
|