Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05SFPR002-2.003-Q045 (30.01.2023 г.)
Уважаеми представители на Оперативната програма, във връзка с процедура "Бъдеще за децата" имаме няколко въпроса: 
1.Видно от направените промени в Условията за кандидатстване – „Единната ставка е в размер на 40% от допустимите преки разходи за персонал за покриване на останалите допустими разходи по дадена операция“. Премахнато е процентното ограничение поотделно за СЦ2 и СЦ3, както беше в първоначално публикуваните  условия за кандидатстване. Това означава ли, че допустимите присъщи разходи за СЦ2 и СЦ 3, които са в рамките на Единната ставка, трябва да бъдат общо 40% от общите за двете СЦ допустими преки разходи за персонал, а не за всяка СЦ да са 40% от допустимите преки разходи за персонал за съответната СЦ? 
Допустимо ли е по-голямата сумата за разходи, в рамките на Единната ставка, да е в СЦ3- т.е например разходите по СЦ3 да са 30%  от общите допустими преки разходи за персонал, а разходите по СЦ2 да са 10% от от общите допустимите преки разходи за персонал? 
Допустимо ли е разходите за организация и управление и разходи за видимост, прозрачност и комуникация да се заложат само в рамките на Единната ставка по СЦ 3 и да са в размер на 10% от общите допустими преки разходи за персонал?
2.Проектът ще се изпълнява на територията на две общини, които попадат в една и съща област, и двете общини са от регион в преход. Допустимо ли е във формуляра за канидатстване, в секция „Основни данни“, в т. „Местонахождение“, да се посочи Областта, а не двете конкретни общини? Дейностите са насочени към целеви групи от двете общини, основната група от дейности ще се реализират в ЦСРИ , който се намира в едната община, но са планирани информационни кампании, които ще се провеждат в местните общоности и от двете общини. 
В случай, че трябва да се посочат двете отделни общини, то това означава ли, че е необходимо за всяка община да се разпишат отделно дейности, които ще се изпълняват в нея и съответно да се добавят бюджетни редове, които да бъдат обвързани с тези дейности? 
Благодарим!
Уважаема госпожо/Уважаеми  господине, 

1. Да, разходите в Единната ставка следва да бъдат 40% от преките разходи за персонал общо за двете Специфични цели( 40% от бюджетен раздел I Разходи за персонал), като не е необходимо те да бъдат разделяни по 40% от разходите за персонал за всяка от Специфичните цели.  Разходите за организация и управление, видимост, прозрачност и комуникация са непреки разходи. Те са в размер на 10% от преките разходи по проекта и са част от 40% Единна ставка, като следва да бъдат заложени пропорционално за всяка Специфична цел.
2. В секция „Основни данни“, т. „Местонахождение“ следва да се посочат всички общини/населени места на територията, на които ще се изпълняват дейностите по проекта. Разделянето на дейностите става на база организация, която е ангажирана с изпълнение на конкретната дейност – кандидат или партньор.  Предвид техническите и функционални особености на системата ИСУН 2020, моля обърнете специално внимание на Указанията за попълване на Формуляра за кандидатстване по отношение обособяването на отделните проектни дейности и обвързването им с бюджета на проекта!
BG05SFPR002-2.003-Q044 (26.01.2023 г.)
Добър ден, по повод проектно предложение по мярката "Бъдеще за
децата" бихме искали да попитаме следното:
1. Когато работим с родители (при ранно детско развитие, където
основните умения на децата се изграждат именно от родителите), децата
отчитат ли се като пряк бенефициент на социална услуга? Презумпцията
е, че повишавайки родителския капацитет, намалявайки напрежението в
семейството и т.н, се влияе пряко върху развитието на детето,
намаляването на броя на децата в риск и т.н.
2. Децата и родителите от СЦ2, които се включват в информационните
кампании, включват ли се в броя потребители, за които се търси
промяна/резултат, и посочват ли се като бройка в индикатора за резултат?
Уважаема госпожо/Уважаеми  господине, 
1.	Индикаторите/показателите по процедурата са : - Деца под 18 г. и - Деца под 18 г. с подобрени условия на живот в резултат от интервенция от ЕСФ+. В този смисъл децата, включени в проектното предложение се отчитат във всеки случай, независимо че част от дейностите се изпълняват с родителите и/или лицата, полагащи грижи за детето.
2.	Всички деца, включени в проектното предложение следва да бъдат отчетени, независимо по коя Специфична цел са дейностите.
BG05SFPR002-2.003-Q043 (26.01.2023 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка с публикуваните изменени Условия за кандидатстване по процедура „Бъдеще за децата“, имаме следните въпроси:
В условията за кандидатстване е посочено, че разходите за възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД не могат да надвишават 40% от разходите по бюджетен раздел I. Разходи за персонал, както и че разходите в Единната ставка са 40 % от преките разходи за персонал. 
В методологията за техническа и финансова оценка, раздел 4 Разходи е посочено - Разходите за „Единна ставка“ са точно 40% от разходите за персонал, посочени в б.р. 1.1; и
- В случай че са предвидени възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД, същите не надвишават 40% от разходите по бюджетен ред 1.1.
Моля за допълнителни разяснения.
Уважаема госпожо/Уважаеми  господине, 

При оценката на проектните предложения, Оценителната комисия ще прилага изискванията за процентни ограничения, съгласно изменените Условия за кандидатстване.  Методологията за техническа и финансова оценка също ще реферира към бюджетен раздел I Разходи за персонал.
BG05SFPR002-2.003-Q042 (26.01.2023 г.)
Здравейте, имаме следните въпроси: 
1. Допустими ли са разходи за  прегледи при мед. специалист, изследвания и медицински процедури на здравно неосигурени родители, за които е невъзможно да получат помощ  в спешно отделение, тъй като здравното им състояние не се смята за животозастрашаващо?  

2. Относно попълването на бюджета в ел. Система ИСУН - приемливо ли е в секцията за бюджета да се попълнят обобщени суми за разходите за персонал по специфичните цели, както и обобщена сума за единната ставка, а разбивките да са посочени в описанието на дейностите?  

3. Моля, потвърдете, че разходите за управление  (10% непреки разходи) са част от 40%  единна ставка за всяка от специфичните цели?  

Предварително благодаря! 

Уважаема госпожо/Уважаеми  господине, 
1.	Целта на дейностите, които са насочени към здравна профилактика и информираност за здравното обслужване на гражданите и достъпа до здравни грижи, е да се информират/насочат лицата от целевата група към законовите възможности за възстановяване на здравно-осигурителните им права и/или за правата, които имат като здравно осигурени лица. Заплащането на медицински процедури, изследвания и др. медицински дейности, както и закупуването на лекарства за лицата от целевата група, не е допустимо със средства по проекта.  
2.	Да, в секция Бюджет в ИСУН се попълва обща стойност на планираните разходи за възнаграждения на лицата, наети за изпълнение на преките дейности по проекта, по съответната Специфична цел. Съгласно Условията за кандидатстване - в описанието на дейностите, кандидатите следва да обосноват и опишат лицата, които ще бъдат наети за изпълнението на преките дейности по проекта като се посочат брой лица, длъжност, вид договор,  планирано възнаграждение за 1 лице и на каква база е формирано съгласно Методологията за регламентиране на възнагражденията, и съответно обща стойност на разходите за възнаграждения за съответните лица.
3.	Да, разходите за организация и управление и видимост, прозрачност и комуникация (непреки разходи в размер на 10% от преките разходи по проекта) са част от 40% Единна ставка и следва да бъдат заложени пропорционално за всяка Специфична цел.
BG05SFPR002-2.003-Q041 (24.01.2023 г.)
В случай, че кандидатът има ГФО за 2022г. и Баланс за 2022г., които са подадени в НСИ, допустимо ли е да се кандидатства с данните за 2022г., с оглед на определяне на действителния финансов капацитет на организацията.
Уважаема госпожо/Уважаеми  господине, 

Съгласно Условията за кандидатстване – „Финансовият капацитет на кандидати/партньори, различни от публични органи, се изчислява на база Методика за оценка на финансовия капацитет на кандидатите по програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027. За целите на тази проверка, УО получава по служебен път Счетоводния баланс на организацията за последната приключила финансова година чрез информационната система МониторСтат, поддържана и управлявана от Националния статистически институт (НСИ).
При оценката на финансовия капацитет на кандидата/партньора ще бъдат използвани данните от Счетоводния баланс на организациите за 2021 г., които са налични в НСИ.“
Във връзка със спазване принципите за равнопоставеност и недопускане на дискриминация по чл. 29, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление, финансовият капацитет на всички кандидати/партньори ще бъде оценяван на база данни от Счетоводния баланс за 2021 г.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.