Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16RFPR002-1.014-Q006 (26.04.2024 г.)
Център по компетентност с успешно приключила първа фаза за изграждане на инфраструктурата по ОПНОИР желае да кандидаства по отворената процедура за устойчиво развитие - фаза 2 (BG16RFPR002-1.014), но все още не е регистриран като ЮЛНЦ. Един от партньорите, участник в първа фаза при изграждане на инфраструктурата на центъра, желае да напусне консорциума и да не участва в следващата фаза. Има ли право този партньор да напусне центъра и какви са последствията за него и за останалите партньори, които ще кандидастват по програмата BG16RFPR002-1.014. Партньорът, който желае да напусне консорциума има закупена апаратура. Какво се случва с тази апаратура? Какво се случва с верифицираните разходи на партньора, който ще напусне центъра? Разходите на напусналия партньор ще бъдат ли извадени от общата сума верифицирани разходи на останалите партньори или ще бъдат разпределени между останалите партньори?
Разясненията на Междинното звено (МЗ) по зададения въпрос са публикувани в консолидирана версия 4 към 29.04.2024 г. (отговор на въпрос Q006). Отговорите и разясненията на МЗ се съобщават (публикуват) на интернет страницата на ИАПО – https://sf.mon.bg/?go=page&pageId=437 в рубрика „Въпроси и отговори“ и в ИСУН – https://eumis2020.government.bg.
BG16RFPR002-1.014-Q005 (23.04.2024 г.)
Във връзка с попълването на Приложение 6а, Компонент 2, моля за следните разяснения:
1.	Във връзка с условието „ Ако при изпълнението на проекта по ОПНОИР е назначен персонал, който изпълнява единствено функции, свързани с дейността за технологичен трансфер или други иновационни дейности, то броят човеко-месеци, измерено в ЕПРВ, за тези наети лица също може да бъде добавен в поле „Брой на изследователите по проекта, измерено в еквивалент на пълно работно време към 2023 г.“ на Приложение 6а.“ , моля да ни дадете следните разяснения:
-	Къде се описва този персонал и какви документи трябва да бъдат приложени като доказателство за проверка на наличието на този персонал?
-	При положение, че към ЦК са назначени учени изследователи на трудов договор (R3 и R4), които не са  отчетени в индикатор „Брой нови изследователи в подпомогнатите субекти“, измерено в еквивалент на пълно работно време, която е верифицирана от УО на ОПНОИР, но са пряко ангажирани с иновативните и научни разработки в работните пакети, вкл. някои от тях са ръководители на работен пакет, могат ли да бъдат отнесени към иновационен персонал?
2.	Относно „Списък на отчетените публикации с посочване на база данни или линк, където може да се извърши проверка“. В Приложение 6а е дадена възможност за вписване на публикации със съответните квартили (Q1 – Q4).  Голяма част от публикациите на центровете нямат квартил – доклади от конференции и симпозиуми, сборници с резюмета и друг вид публикации. При предходна комуникация ни бе разяснено, че този тип публикации е допустимо да бъдат отнесени към публикации с квартил Q4, моля да потвърдите това разбиране или да дадете разяснения, как да отчетем тези публикации без квартил.

С уважение,
Екипът на „Център за компетентност по персонализирана медицина, 3Д и телемедицина, роботизирана и минимално инвазивна хирургия“, BG05M2OP001-1.002-0010
Разясненията на Междинното звено (МЗ) по зададения въпрос са публикувани в консолидирана версия 3 към 23.04.2024 г. (отговор на въпрос Q005). Отговорите и разясненията на МЗ се съобщават (публикуват) на интернет страницата на ИАПО – https://sf.mon.bg/?go=page&pageId=437 в рубрика „Въпроси и отговори“ и в ИСУН – https://eumis2020.government.bg.
BG16RFPR002-1.014-Q004 (16.04.2024 г.)
Здравейте!
Задавам въпросите по-долу от името на Център за компетентност BG05M2OP001-1.002-0012  „УСТОЙЧИВО ОПОЛЗОТВОРЯВАНЕ НА БИО-РЕСУРСИ И ОТПАДЪЦИ ОТ ЛЕЧЕБНИ И АРОМАТИЧНИ РАСТЕНИЯ ЗА ИНОВАТИВНИ БИОАКТИВНИ ПРОДУКТИ“.
Във връзка с попълването на т.4.5. от програмите за развитие и на основание вече дадени от вас отговори на въпроси, които внасят при нас известно объркване, моля да поясните:
1.	Съгласно Приложение Параметър за Резултат „5. Научен и иновационен персонал -Представя се списък на наетия персонал през отчетната календарна година и се посочва броят на отработените човекомесеци в ЕПРВ, ако възнагражденията на съответните лица не са отчетени до момента пред МЗ. За едно физическо лице, което е назначено като изследовател R3 или R4 или е част от иновационния персонал, може да се отчетат най-много 3 човеко-месеца в ЕПРВ за целия период на изпълнение на проекта.“
Моля да поясните, дали за Новоназначен изследователски персонал (R3 или R4) се считат всички учени наети през годината, както е записано или ще въведете допълнително изискване за отриване на нова щатна бройка по примера на предходния програмен период. Обръщаме ви внимание, че това значително ще промени резултатите. Поради липса на финансиране през текущата година са прекратени договорите на повечето изследователи и фактически те ще бъдат новоназначени след подписване на договорите за БФП. Същевременно откритите през предходния период щатни бройки са свободни и е твърде вероятно част от тях да не бъдат заети или да бъдат заети от други лица. Предложението ни е да не се прилага изискване за откриване на нова щатна бройка, за да се брои един изследовател за новоназначен. Молим за потвърждение, че ва условие няма да бъде допълнително приложено.
2.	В условията за кандидатстване е посочено: „ При подготовката на проектното предложение Кандидатът попълва таблицата за изчисляване на Параметъра за резултат като въвежда индикативни стойности на очакваните резултати за целия период на проекта. Като отчетен период се въвежда 2024-2029 г., като въведените стойности в таблицата трябва да са равни или по-големи от стойностите на съответните резултати, заложени в т. 4.5 на Програмата за развитие и устойчивост. Конкретните указания за попълване на таблицата са записани на последния работен лист на Приложение „Параметър за резултат“.
Моля да поясните, дали този текст е верен, тъй като в таблицата „Параметър за резултат“ се планират резултати свързани с възстановяването на възнагражденията на изследователите от договорената БФП. В т.4.5. обаче нашето разбиране е, че следва да се посочат и други резултати, например учени наети за работа по проекти с финансиране от други програми. Не би ли следвало стойностите в т.4.5. да бъдат по-високи. Моля да обясните логиката, за да направим необходимите корекции при следващата ревизия на документа пред JASPERS.
Разясненията на Междинното звено (МЗ) по зададения въпрос са публикувани в консолидирана версия 2 към 16.04.2024 г. (отговор на въпрос Q004). Отговорите и разясненията на МЗ се съобщават (публикуват) на интернет страницата на ИАПО –https://sf.mon.bg/?go=page&pageId=437 в рубрика „Въпроси и отговори“ и в ИСУН– https://eumis2020.government.bg.
BG16RFPR002-1.014-Q003 (09.04.2024 г.)
1.	Относно публикациите – кои са  други съпоставими бази данни освен Scopus и Web of Science в които публикациите се разпознават
2.	При определяне на целевите стойности на индикаторите, съотношението 53,51% към 46,49% на Район в преход към По-слабо развити райони, няма да бъде точно изпълнено. При неспазване точно на това съотношение, в какви посоки може да има допустима промяна – увеличаване частта на По-слабо развити райони или частта на Район в преход.
3.	При договор за БФП, страните по договора, са посочени че са всички партньори в обединението, и това дали означава всички партньори без ЮЛНЦ  (в случаите на т. Б.1. от Условията за кандидатстване)
4.	При определяне „Коефициент за ефективност“ е зададена дата 13.12.2026. Но това е валидно при положение, че цялата 2024 г. е за работа по проекта. В действителност, ново-определеният срок за подаване на кандидатстването за проекта е 1.10.2024г., което означава че през 2024 г. не може да има никаква сериозна проектна активност.
5.	При представяне на документите пред JASPERS, се формираше бюджета на проекта за периода 2024-2029 г. При положение, че 2024 г. е определена за подготовка за кандидатстване (крайният срок за подаване на документите за кандидатстване е 1.10.24г., след което ще следва неопределен период за утвърждаване), това означава ли че ще се сключи административния договор за размер на бюджета 5/6 от предвидения бюджет.
6.	В Приложение 3 се посочва, че стопанската дейност „не надвишава 20 % от съответния общ годишен капацитет на субекта“, т.е. 20% ще се отчитат година по година. Въпросът е „Възможно ли е тези 20% да не на годишна база, а на база на целия проект, т.е. стопанската дейност да не надвишава 20% от общия бюджет на проекта за целия период на проекта“. Това се обосновава от факта, че потенциалната стопанска дейност не се прави пропорционално по години, а когато настъпят условия за това.
7.	В Приложение 7 към Условията за кандидатстване - КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ, в т. 12 – „Оферти и/или извлечения от каталози на  производител/ доставчик и/или проучвания в интернет за активи със стойност над прага на същественост признаване на ДМА за организацията – с  предложени цени от производителя/доставчика, прикачени в ИСУН  2020“, потвърдете че като „Проучвания в интернет“ се приемат и резултати от изследвания направени в Интернет от Системи с Изкуствен интелект на Google (Gemini) и Microsoft (CoPilot)
8.	В Приложение 7 към Условията за кандидатстване - КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ, в т. 18 и т.19 се посочва „Формуляр за кандидатстване“ . В представените документи не намираме такъв документ. Къде се намира този формуляр ?
9.	При подаване на Бизнес плана към JASPERS, чиито срок за нас беше 18.9.2023 г. са заложени едни верифицирани разходи, а сега (към 5.4.2024) имаме вече по-големи верифицирани разходи. Предполагаме, че за окончателното кандидатстване ще се използват последните верифицирани разходи, а не тези които са дадени на JASPERS първоначално и са били към 18.9.2023.
10.	В Приложение 3 към Условията за кандидатстване – „Партньорско споразумение  на обединение Център за върхови постижения / Център за компетентност“, в чл.11 се изисква  осигуряване на устойчивост за период не по-малко от 5 години след края на проекта, т.е. не по-рано от до 2034 г (изисква се използване на 16 годишна ИКТ инфраструктура - създаването на инфраструктурата започна от 2018 г. – началото на първия етап на проекта). Използването на 16 годишна ИКТ инфраструктура без подмяна е технически невъзможно, защото част от устройствата спират да се произвеждат и резервни части за тях няма да има, както и част от софтуерните компоненти спират да се поддържат и евентуално престават да съществуват като такива в рамките на 16 години. (не трябва да се забравя и че  ИКТ научната инфраструктура има амортизационен срок само 3-5 години според българските закони). В допустимите разходи за проекта не се предвиждат средства за „подновяване-замяна“ на съществуващи ИКТ компоненти, а и никой не знае кои ИКТ компоненти в 2034 г. ще престанат да съществуват. В такъв случай, как да изглежда  „Устойчивостта до 2034 г.“ за ИКТ инфраструктури ?
Разясненията на Междинното звено (МЗ) по зададения въпрос са публикувани в консолидирана версия 1 към 09.04.2024 г. (отговор на въпрос Q003). Отговорите и разясненията на МЗ се съобщават (публикуват) на интернет страницата на ИАПО –https://sf.mon.bg/?go=page&pageId=437 в рубрика „Въпроси и отговори“ и в ИСУН– https://eumis2020.government.bg.
BG16RFPR002-1.014-Q002 (08.04.2024 г.)
Уважаеми колеги, 

Във връзка с процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFPR002-1.014 „Устойчиво развитие на Центрове за върхови постижения и Центрове за компетентност, в т.ч. и на конкретни инфраструктури или техни обединения от НПКНИ“, се обръщаме към Вас с няколко въпроса:

1.	В Условията за кандидатстване е посочено, че „Едно физическо лице може да участва само в един проект по настоящата процедура“, като това ограничение се отнася за трите преки дейности (Дейност 1, Дейност 2 и Дейност 3). Предвид това, може ли едно и също физическо лице да бъде назначено на трудов договор в 2 Центъра за компетентност/Центрове за върхови постижения – в единия като част от екипа за управление на проекта („непреки разходи“), а в другия – като изследовател (Дейност 1) – става дума за 2 различни проекта?

2.	Допустимо ли е да се включват в бюджета на проекта разходи за граждански договори? Ако да, те в раздел „Други преки и непреки разходи, необходими за изпълнението на проекта“ ли влизат?

3.	Как в процеса на изпълнението на проекта ще се отчитат разходите, които попадат в категория „II. ЕДИННА СТАВКА“ (40% от общата сума на разходите, записани в бюджетен ред 1)?

4.	Единната ставка точно на 40% ли следва да бъде заложена в бюджета на проекта? Може ли да бъде по-малка – 32% или 36%, например?

5.	Съгласно категория II от бюджета „Единна ставка“ (40% от сумата на разходите в бюджетен ред I), е допустимо извършването на преки разходи за „Ремонти“. Едновременно с това, при изпълнението на Дейност 2 са допустими разходи за извършване на СМР, които следва да са описани в приложена към Формуляра за кандидатстване обяснителна записка за предвидените строително-монтажни работи (СМР), придружена от количествено-стойностна сметка (КСС) по окрупнени показатели. 

Моля, за следните разяснения: 
•	Какво е определението за „строително-монтажни работи“ и какво – за „Ремонти“. 
•	Допустими ли са текущи ремонти във вече изградените лаборатории? В случая за нуждите на ЦК Квазар такива биха били необходими за въведените в експлоатация през 2019 година СМР, където през новия програмен период и след изтичане на пет години от строителните дейности в първия етап на изграждането на Центъра ще бъдат необходими текущи освежителни/ремонти, като например пребоядисване в част от помещенията и/или други подобни минимални текущи ремонтни дейности?

6.	По отношение на индикаторите, които се попълват в електронния формуляр в ИСУН, в Условията за кандидатстване е посочено, че „Целевите стойности на всички индикатори в проектните предложения се разпределят без допълнителна обосновка между съответните категории региони на пропорционална основа – 53,51% за Регион в преход и 46,49% за По-слабо развити региони“. Става дума, например, за изследователи, работещи в подпомагани научноизследователски съоръжения, за номинална стойност на оборудването за научни изследвания и иновации, публикации от подкрепяни проекти и т.н.

Моля, за следните разяснения:
•	Горното означава ли, че ако по проекта се планира общо да бъдат наети 30 изследователя, при индикаторите, за „Регион в преход“ следва да се запише 16,053 ЕПРВ (30 изследователя х 53,51%), а за „По-слабо развити региони“ – 13,947 души (30 изследователя х 46,49%)?
•	За останалите индикатори е валиден същият въпрос, напр. по отношение на „Публикации от подкрепяни проекти“ може да се получи следното: при 100 публикации по проекта, съгласно приложеното съотношение (53,51%/46,49%), 53,51 публикации трябва да се отнесат към „Регион в преход“, а останалите 46,49 публикации – към „По-слабо развити региони“ и т.н.
•	Предвид отчитането на индикаторите, как в процеса на изпълнението на проекта ще бъдат отчитани индикатори, които са цели числа под формата на десетични дроби?

7.	Както е записано по отношение на индикаторите, съгласно Условията за кандидатстване, „Допустимите разходи по всяко проектно предложение се разпределят без допълнителна обосновка между съответните категории региони на пропорционална основа - 53,51% за Регион в преход и 46,49% за По-слабо развити региони“.

Моля, за следните уточнения:
•	Горното означава ли, че без значение какво е реалното разпределение на бюджета на проекта по партньори в зависимост от тяхното местоположение (Регион в преход/По-слабо развити регион), в Раздел 7 от електронния формуляр за кандидатстване в ИСУН трябва да се направи автоматично разпределение на средствата по пера в съотношение 53,51%/46,49%?
•	Правилно ли разбираме, че ако реалното вътрешно разпределение на бюджета между партньорите в даден ЦК е, например, 70% за 5 научни организации от гр. София (Регион в преход) и 30% за 3 научни организации от останалата част на страната (По-слабо развит регион), в Раздел 7 от електронния формуляр за кандидатстване трябва да се направи автоматично преизчисление на бюджета в съотношение 53,51%/46,49%, за да се спази пропорцията? 
•	Възможен е и обратният случай – ако в даден ЦК четирима представители на „По-слабо развит регион“ реално ще ползват 80% от бюджета на проекта, а останалите 2 партньора от гр. София (Регион в преход) ще ползват 20% от бюджета на проекта, отново ли следва да се направи разпределение на бюджета в съотношение 53,51%/46,49% без значение, че няма да отговаря на разпределението на бюджета, записано в Партньорското споразумение?

8.	В бюджета на проекта, който се попълва в електронния формуляр в ИСУН (Раздел 7. Бюджет) има отделни полета за партньори, които са в „Регион в преход“ и „По-слабо развити“ региони, напр. за „Разходи за персонал“, „Разходи за мобилност“, „Разходи за доставка на оборудване и софтуер при изпълнението на Дейност 2“ и „Разходи за извършване на СМР при изпълнението на Дейност“. Единствено по отношение на разходите от раздел II „ЕДИННА СТАВКА“/„Други преки и непреки разходи, необходими за изпълнението на проекта“ може да се избере само между „Други преки и непреки разходи, необходими за изпълнението на проекта (Водещ партньор - Регион в преход)“ и „Други преки и непреки разходи, необходими за изпълнението на проекта (Водещ партньор - По-слабо развити региони)“. 

Моля, за следните разяснения:
•	Горното означава ли, че разходите от раздел II „ЕДИННА СТАВКА“/„Други преки и непреки разходи, необходими за изпълнението на проекта“ се начисляват единствено на Водещия партньор?
•	Също така, това означава ли, че само Водещият партньор има право да се разпорежда с тези разходи от името и за сметка на останалите партньори?

Благодарим Ви за вниманието и за отделеното време за разглеждане и отговор на поставените въпроси!

С уважение,

Екипа на Център за компетентност „Квазар“

Разясненията на Междинното звено (МЗ) по зададения въпрос са публикувани в консолидирана версия 1 към 09.04.2024 г. (отговор на въпрос Q002). Отговорите и разясненията на МЗ се съобщават (публикуват) на интернет страницата на ИАПО – https://sf.mon.bg/?go=page&pageId=437 в рубрика „Въпроси и отговори“ и в ИСУН – https://eumis2020.government.bg.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.