Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG14MFPR001-1.008-Q005 (18.09.2025 г.)
Моля, за разяснение по Процедура BG14MFPR001-1.008 - "Защита на екологичното състояние на морската среда"  - с оглед необходимостта от специфична експертиза, допустими ли са разходи за възнаграждения на външни експерти наети на граждански договори.
Съгласно Условията за кандидатстване и условията за изпълнение на проекти по процедура за подбор на проекти BG14MFPR001-1.008 „Защита на екологичното състояние на морската среда“, раздел 14.1.3. Допустими за финансиране разходи по настоящата процедура, т. 14.1.3.4. са допустими като преки разходи за персонал - разходи за възнаграждения на експерти, ангажирани с извършването на научните дейности в размер на 20 на сто от общите допустими преки разходи по проекта. Тези разходи представляват опростен вид разходи, т. е. разходите се изчисляват пряко като процентно съотношение от одобрените преки допустими разходи по точки от 14.1.3.1 до 14.1.3.3. от горепосочените Условия за кандидатстване. За посочените разходи не е необходима обосновка, доказателство за тяхното изпълнение и не следва да се предоставят разходооправдателни документи. Посочените обстоятелства не освобождават бенефициента да изпълнява законодателството, що се касае до изплащане на възнаграждения на експерти.

УО на ПМДРА обръща внимание, че в Условията за кандидатстване е извършена очевидна фактическа грешка при изписването на опростения разход, определен съгласно чл. 55, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2021/1060 за прилагане на общоприложимите разпоредби, а именно „14.1.3.4. Разходи за възнаграждения на експерти, ангажирани с извършването на научните дейности в размер на 20 на сто от общите допустими преки разходи по проекта.“ като непряк. Посоченият разход представлява пряк разход за персонал. Начинът за изчисление на всички опростени разходи, включително и на този за персонал остава по начина, разписан в Условията за кандидатстване по процедурата.
BG14MFPR001-1.008-Q004 (10.09.2025 г.)
Уважаеми дами и господа,

Национален Диагностичен Научноизследователски Ветеринарномедицински Институт Проф. Д-р Г. Павлов (НДНИВМИ) е допустим кандидат по процедурата, който се представлява от Доц. д-р Деян Стратев в качеството му на директор. 

Предвид разпоредбата на т.5, буква б. , от Условията за кандидатстване по процедурата, а именно:
"5. Потенциален кандидат не може да участва в процедурата чрез подбор на проекти и да получи безвъзмездна финансова помощ, в случай че:
б) са лице, което е било на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган, Междинното звено и Счетоводния орган до една година от прекратяване на правоотношението."

Моля да бъде разяснено НДНИВМИ в качество му на кандидат/бенефициент попада ли в тази хипотеза при условие, че не е лице, което е било на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган, Междинното звено и Счетоводния орган.

НДНИВМИ може ли да участва в процедура чрез подбор на проекти № BG14MFPR001-1.008 „Защита на екологичното състояние на морската среда“ ?

С уважение,
Екипът на НДНИВМИ
Съгласно вписаните в Регистър БУЛСТАТ данни и обстоятелства по отношение актуалното състояние на Националния диагностичен научноизследователски ветеринарномедицински институт институтът е юридическо лице към БАБХ и се представлява към настоящия момент от г-н Деян Стратев Стратев, в качеството му на директор. 
Обръщаме внимание, че г-н Деян Стратев Стратев е заемал длъжността заместник-министър на земеделието и храните до дата 14.02.2025 г., както и съгласно заповед на министъра на земеделието и храните му е било възложено да упражнява и правомощията на Ръководител на Управляващия орган на ПМДРА (Ръководител на УО на ПМДРА). 
Следва да се има предвид, че на основание чл. 9, ал. 5 от Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) Управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. В тази връзка при изпълнение на възложените му от министъра на земеделието и храните правомощия като Ръководител на УО на ПМДРА г-н Деян Стратев е имал решаващи функции по отношение на целия процес по предоставяне на БФП по програмата, финансирана от Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури.  
От друга страна, съгласно чл. 6, ал. 1, т. 3 от Закона за противодействие на корупцията (ЗПК) заместник-министрите са лица, заемащи публични длъжности по смисъла на посочения закон. В тази връзка в разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от ЗПК законодателят е предвидил ограничение след освобождаване от публична длъжност, като е приел, че лице, заемало публична длъжност, което в последната една година от изпълнението на правомощията или задълженията си по служба е участвало в провеждането на процедури за обществени поръчки или в процедури, свързани с предоставяне на средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава, няма право в продължение на една година от освобождаването си от длъжност да участва или да представлява физическо или юридическо лице в такива процедури пред институцията, в която е заемало длъжността, или пред контролирано от нея юридическо лице.
С оглед на изложеното НДНИВМИ, представлявано към настоящия момент от г-н Деян Стратев Стратев, в качеството му на директор на Института, не може да участва в процедура чрез подбор на проекти като потенциален кандидат и да получи безвъзмездна финансова помощ, съгласно ограничението по чл. 87, ал. 1 от ЗПК във връзка с изискванията по т. 5, буква „б“ от Глава 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ПМДРА, финансирана от Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, вид дейност 1.6.2. „Защита на екологичното състояние на морската среда”, процедура чрез подбор на проекти BG14MFPR001-1.008 „Защита на екологичното състояние на морската среда“ до изтичането на срока по чл. 87, ал. 1 от ЗПК.
BG14MFPR001-1.008-Q003 (09.09.2025 г.)
Уважаеми дами и господа,

Във връзка с предстоящо кандидатстване с проектно предложение по процедурата, моля да бъде разяснено следното:

1. Допустимо ли е провеждането на обществени поръчки по реда на ЗОП за дейностите, които ще се изпълняват по проекта след одобрението на проекта от УО и сключване на договор за финансиране ?

2.  Предвид, че кандидата е възложител по реда на ЗОП и следва да прилага разпоредбите на ЗОП необходимо ли е предоставянето към Формуляра за кандидатстване на две независими, съпоставими и конкурентни оферти с цел определяне основателността на предложените разходи за предварителни разходи по т. 14.1.4.2 от Условията за кандидатстване ?

С уважение,
Централна лаборатория по ветеринарно-санитарна експертиза и екология
Отговор на въпрос 1:

Съгласно Условията за кандидатстване и условията за изпълнение на проекти по процедура за подбор на проекти BG14MFPR001-1.008 „Защита на екологичното състояние на морската среда“, провеждането на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) е допустимо за дейностите, които ще се изпълняват след одобрението на проекта от Управляващия орган (УО) и сключване на административния договор за предоставяне безвъзмездна финансова помощ (АДПБФП). Необходимо е да бъдат спазени всички установени процедури и изисквания, свързани с провеждането на обществени поръчки. 
В допълнение, на кандидатите се предоставя възможност да проведат процедури за избор на изпълнители и преди подаване на формуляра за кандидатстване. 

Отговор на въпрос 2: 

Както е посочено в Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор на проекти BG14MFPR001-1.008 „Защита на екологичното състояние на морската среда“ е задължително предоставянето на две независими, съпоставими и конкурентни оферти за всички предварителни разходи.  Кандидатът прилага към Формуляра за кандидатстване две независими, съпоставими и конкурентни оферти с цел определяне основателността на предложените разходи, както и подписан договор с избрания изпълнител с разбивка на разходите по дейности.
Офертите трябва да съдържат минимум името на оферента, ЕИК/БУЛСТАТ, описание на предложението/характеристика/функционалност, предложена цена, срок на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис/електронен подпис на оферента. Цената трябва да бъде определена в лева или евро с описан ДДС. Оферентите, трябва да са вписани в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията или в Регистър БУЛСТАТ, в случаите, в които е приложимо, а оферентите - чуждестранни лица, трябва да представят документ за регистрация съгласно националното си законодателство.
BG14MFPR001-1.008-Q001 (16.08.2025 г.)
Във връзка с обявена за кандидатстване Процедура BG14MFPR001-1.008 - "Защита на екологичното състояние на морската среда" и текстовете в Условията за кандидатстване, моля да ни бъде дадено становище на следният въпрос:
1. Допустим кандидат ли е Местна инициативна рибарска група Шабла - Каварна - Балчик с ЕИК 176001209, като бенефициент по горепосечената Процедура, при условията на партнорство с посочените в УК.
Обръщаме внимание, че в целите на организацията е вменено "Подобряване качеството на околната среда в РО". 
Прилагаме ЕИК, за извършване преглед в Търговски регистър и получавене на конкретен положителен или отрицателен отговор.
Местна инициативна рибарска група Шабла - Каварна - Балчик с ЕИК 176001209 е допустим кандидат по настоящата процедура в партньорство със субектите, посочени в т.11 от Условията за кандидатстване и едновременно с това може да докаже компетенции в областта на защитата на морската среда.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.