Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05M9OP001-2.090-Q005 (02.03.2021 г.)
Допустимо ли е разработката на вътрешни правила за дейността на услугата, което е заложено в Дейност 1 по проекта, да се възложи с граждански договор, или е задължително сключването на договор за възлагане за тази дейност и отчитане на заплащането по този договор с фактура?
Уважаема/уважаеми г-жо/г-не,
Във връзка с поставения от Вас въпрос, предоставяме следните разяснения:
Да, допустимо е разработването на вътрешни правила за дейността на услугата да се възложи на външен изпълнител (договор за услуга) при спазване разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС 160/2016 г. за избор на изпълнител.
BG05M9OP001-2.090-Q004 (19.02.2021 г.)
Във връзка с подготовката на проектно предложение по процедура „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания – Етап 2 – предоставяне на новите услуги“ имаме следните въпроси: 
1. Съгласно условията за кандидатстване е допустимо общината да възложи изпълнението на услугите в Дневния център за деменция, като услуга от общ икономически интерес на доставчик на социални услуги, съгласно Решение на ЕК от 20 декември 2011 година: 
- По какъв ред и вид процедура следва да се извърши избора на външен за организацията доставчик?  
- За какъв период следва да се възложи изпълнението на услугата – само за периода на изпълнение на проекта ли? 
- Може ли изборът на доставчик на услугата да се извърши преди одобряване  и стартиране  на проекта или да се включи като част от допустимите подготвителни дейности – в първия месец от изпълнението на проектите, за да може след това избрания доставчик да извършва подбора  и назначаване на персонал, подбора на потребители и да подготви дневния център за стартиране на услугите?
Уважаема/уважаеми г-жо/г-не,
Във връзка с поставения от Вас въпрос, предоставяме следните разяснения:
Съгласно Условията за кандидатстване конкретните бенефициенти следва да възложат изпълнението на услугата от общ икономически интерес съгласно правилата на Решение на ЕК от 20 декември 2011 година (Решението).
-	В случай че доставчикът е външно за общината лице (т.е. не е общинско предприятие, създадено по реда на чл. 52 от ЗОС, второстепенен разпоредител с бюджет или на звено/дирекция в самата общинска администрация), то същият следва да бъде избран след провеждане на процедура за избор на доставчик по реда на Закона за обществените поръчки.
-	Изпълнението на услугата следва да бъде възложено за периода на изпълнение на проекта, когато финансирането е със средства от безвъзмездната финансова помощ. След приключване на проектните дейности, самата община решава (преценява) как ще продължи изпълнението по предоставяне на услугата, УО няма конкретно изискване. Съгласно чл. 4.2 от административния договор, на основание чл. 9, ал. 5 и чл. 11 от Закона за държавните помощи, функциите на администратор на помощта, така както са описани в настоящия договор, се изпълняват от общината (конкретен бенефициент) за целия период на предоставяне на услугата от общ икономически интерес.
-	Това е възможно по Ваша преценка. За целите на кандидатстването и оценката на проектното предложение, няма заложено изискване изборът на доставчик на услугата да се извърши преди одобряване и стартиране на проекта или да се включи като част от допустимите подготвителни дейности. Съгласно чл. 4.1 от Административния договор, част от пакета документи по процедурата, общината в качеството си на конкретен бенефициент самостоятелно възлага предоставянето на съответната услуга, която се определя като услуга от общ икономически интерес (УОИИ) при спазване на изискванията на Решение на Комисията от 20 декември 2011 г. Актът за възлагане съдържа задължителните реквизити по чл. 4 от Решение 2012/21/ЕС. Разработването на акта за възлагане в съответствие с изискванията на Решението е ангажимент на общината – конкретен бенефициент, който тя поема със сключването на договора за БФП. Всяка община (конкретен бенефициент) придобива качеството на Възложител на Услуга от общ икономически интерес по смисъла на Решение на ЕК от 20 декември 2011 година. Разработването на акта за възлагане в съответствие с изискванията на Решението е ангажимент на общините, който те ще поемат със сключването на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Примерно съдържание на актовете в съответствие с Решение на Комисията от 20 декември 2011 г. може да бъде намерено в „Наръчник за ефективно прилагане на правилата на ЕС за държавните помощи при предоставяне на услуги от общ икономически интерес (УОИИ)“, публикуван на интернет страницата на Министерство на финансите: https://stateaid.minfin.bg/bg/page/411
-	Обръщаме внимание също така в отговор на по-горното, че Общинският съвет, съгласно приложимото национално законодателство обхваща определянето на видовете социални услуги на територията на съответната община, както и план за развитие на социалните услуги на общинско равнище. Това е и органът, който следва да вземе решение за това кои точно общински услуги следва да бъдат определени като УОИИ. С оглед на посоченото, Общинският съвет е компетентният орган, който по силата на нарочен акт (решение на Общинския съвет) може да определи по какъв ред и чрез кои звена, Общината или чрез външен доставчик ще предоставя съответната услуга и ще осъществява контрола върху спазването на приетите от този орган нормативни и др. правила. Общинският съвет е органът, който ще „възложи“ изпълнението на УОИИ и ще контролира предоставянето на услугата съвместно с кмета на общината. Предоставянето на услугите (Дневни центрове и Центрове за грижа) се възлага от Общинския съвет чрез Кмета на общината.
BG05M9OP001-2.090-Q003 (03.02.2021 г.)
Здравейте, 
Във връзка с подготовка на проектно предложение по процедура „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания – Етап 2 – предоставяне на новите услуги“ имаме следните въпроси:
1.	В условията за кандидатстване стр. 18 е посочено, че средствата за предоставяне на услугите в Дневен център за едно лице на година са 10 000, и в случай, че услугата се предоставя за по-малко време от 12 месеца, разходите се изчисляват пропорционално. Молим да изясните какво означава пропорционално и как следва да се планира бюджетът ако: 
-	Капацитетът на Дневния център е 40 лица, но в рамките на 1 година вероятно по различни причини потребителите ще варират - едни ще напускат, ще се заместват с други.  
В този случай как ще се отчитат като брой потребители? 
-	Лицата, които ползват полудневни, почасови услуги, както и мобилни услуги в домашна среда или за лица ползващи резидентните услуги – те как следва да се изчисляват пропорционално?     
Благодарим! 
Уважаема/уважаеми г-жо/г-не,
Във връзка с поставения от Вас въпрос, предоставяме следните разяснения:
За целите на подготовката на проектното предложение и неговата оценка единствено е необходимо да се придържате към указанията за попълване на формуляра за кандидатстване, приложение към документите за информация, включително да следвате указанията за допустимост на разходите, описани в т. 12 от Условията за кандидатстване. За всяка община, допустим конкретен бенефициент, е определен максимален размер на безвъзмездната финансова помощ, съобразно капацитета на предвидените за финансиране услуги (брой места, в случая за дневен център 40 места) и другите съпътстващи разходи (компенсация, непреки разходи, разходи за обзавеждане и оборудване (ако е приложимо) и разходите за подготвителни дейности). В дейностите на проектното предложение не е необходимо да описвате движението на потребителите (лицата, които ще напускат услугата, ще бъдат замествани с други и/или лицата, които ще ползват полудневни, почасови, както и мобилни услуги), още повече, че на етап подготовка на проектното предложение, това няма да е известно. Придържайте се към общия капацитет на съответната услуга и максималната стойност за предоставяните услуги за едно лице, в това число разходите за материални активи (ако е приложимо) и непреки разходи, като в случая за услугата Дневен център е 10 000 лева на лице/годишно.
При планиране на бюджета следвайте посочените примери в т. 12.3 „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване и Указанията за попълване на формуляра.
По отношение на пропорционалното изчисление на разходите уточняваме: Съгласно Условията за кандидатстване годишният размер за едно място в услугата „ДНЕВЕН ЦЕНТЪР” е 10 000,00 лв. За да се изчислят допустимите стойности за един ден, сумата от 10 000 лева се разделя на работните дни за съответната година. В случай че услугата се предоставя и в останалите дни от годината, сумата от 10 000 лева се разделя на календарните дни за съответната година и се получава стойността на ден за едно лице.
В допълнение Ви информираме, че на интернет страницата на Управляващия орган на ОП РЧР ще бъде публикувано Ръководство за бенефициента за изпълнение на договори по процедура BG05M9OP001-2.090 „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания – Етап 2 – предоставяне на новите услуги“.
BG05M9OP001-2.090-Q002 (28.01.2021 г.)
В Националната стратегия за дългосрочна грижа е заложено изграждане на мрежа от достъпни и качествени услуги в общността и домашна среда, която да осигури възможности за подготовка за извеждане на възрастните хора и хората с увреждания от специализирани институции и същевременно да има превантивна роля по отношение на институционализацията на тези лица. Допустими целеви групи по настоящата схема са – хора с увреждания и техните семейства /вкл. С различни форми на деменция, с психични разстройства, с умствена изостаналост(стр. 28 от НК) В приетия план за действие за периода 2018-2021 г. за изпълнение на Националната стратегия една от основните цели е превенция на институционализацията на хора с увреждания и възрастни хора; ограничаване на мрежата от специализирани институции и на достъпа до тях. Същевременно на стр. 17 от Насоките за кандидатстване е отбелязано с ВАЖНО: Услугите в центровете за грижа за лица с психични разстройства и за лица с умствена изостаналост, ще се предоставят на лица, които ще бъдат изведени от специализираните институции и ДПБ, след направена оценка на потребностите и изготвен индивидуален план в рамките на изпълнявания от АСП проект по процедура BG05:9OP001-2.38 „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания „ – Етап 1. Към настоящият момент в Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Търговище има 13 чакащи за настаняване лица с психични разстройства в Домове, ЦНСТ или ЗЖ. Още толкова са чакащите от другите общини в област Търговище, някои от които чакат от години. Ще бъде ли възможно в Центъра за грижи за лица с психични разстройства да бъдат настанявани и такива лица? Получава се един порочен кръг – ще бъдат извеждани лица от ДБП, в които са настанени лица от други области, техните близки и роднини няма да имат възможността да ги посещават, както и екипа да работи с тях. От друга страна чакащите в областта нарастват и ще бъдат настанени в даден момент също далеч от своите близки или просто предвид цялата ситуация в страната няма да бъдат настанени и ще останат в семействата си, което от своя страна води до негативни последици, както за тях самите, така и за техните семейства, защото няма да имат възможността с тях да работят специалисти.
Уважаема/уважаеми г-жо/г-не,
Във връзка с поставения от Вас въпрос, предоставяме следните разяснения:
Както вече е уточнено в справката за отразяване на коментарите след обществено обсъждане на документацията по процедурата, същата допълва мерки, финансирани съгласно Плана за действие за периода 2018-2021 г. за изпълнение на Националната стратегия за дългосрочна грижа, в това число съществено допълва проект BG05M9OP001-2.038-С01 „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания“, който се изпълнява от АСП. Двете процедури са част от една операция, която се реализира на два етапа, именно поради това дейностите по двете процедури са взаимосвързани и допълващи се.
Проектът, изпълняван от АСП, е част от цялостния процес за създаване на възможност за независим живот на хората с психични разстройства и с умствена изостаналост чрез предоставяне на качествени и достъпни междусекторни услуги от резидентен тип и съобразно индивидуалните потребности на лицата. Основна цел на проекта е подготовка за извеждане и създаване на възможност за независим живот и превенция на институционализацията на хората с психични разстройства и с умствена изостаналост, настанени в 10-те СИ, определени за закриване, и на лица, трайно пребиваващи в ДПБ по социални индикации. Една от специфичните цели на проекта е осигуряване на подходящо място за живот в общността на 750 лица от целевата група чрез извършване на индивидуални оценки на потребностите на не по-малко от 900 лица от целевата група, настанени в 10 СИ и в 11 ДПБ. В рамките на същия проект се разработва методика за оценка на лица с психични разстройства и с умствена изостаналост, съдържаща специализирани критерии за оценка на състоянието им, както и план за действие за изготвяне на индивидуалните оценки и планове на лицата, настанени в определените за закриване специализирани институции и в държавните психиатрични болници. Оценките на лицата ще се извършват при осигуряване включването на лицата, които предстои да бъдат изведени от институциите, при спазване на личното достойнство на потребителите и при зачитане на техния личен избор. Оценката ще изследва социалния кръг на лицата от целевата група, създадените доверителни връзки с други потребители, възможностите и желанието им за реинтеграция в семейна среда и други.
Една от основните цели на Плана за действие за периода 2018-2021 г. е да се ограничи мрежата от специализирани институции и на достъпа до тях, да се изведат хората с увреждания от специализираните институции и да се закрият 10 специализирани институции за хора с увреждания с най-неприемливи условия за живот.
Поради обвързаността на мерките, по процедура BG05M9OP001-2.090 е заложено, че Услугите в центровете за грижа за лица с психични разстройства и центровете за грижа за лица с умствена изостаналост ще се предоставят на лица, които ще бъдат изведени от специализираните институции и ДПБ след направена оценка на потребностите и изготвен индивидуален план в рамките на проект, изпълняван от АСП по процедура BG05M9OP001-2.038 „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания.
В заключение и конкретно в отговор на въпроса дали в Центъра за грижи за лица с психични разстройства могат да бъдат настанявани и чакащи лица за настаняване в Домове, ЦНСТ или ЗЖ, Ви информираме, че в Центровете за грижа за лица с психични разстройства и лица с умствена изостаналост следва да бъдат настанявани лица, които към съответния момент са настанени в СИ и ДПБ и след направена оценка на потребностите от АСП.
Предвид реалния живот, след приключване на настаняването на всички лица от 10-те СИ, определени за закриване и на всички лица, трайно пребиваващи в ДПБ по социални индикации, хипотетично е възможно настаняване в Центровете за грижа за лица с психични разстройства и умствена изостаналост на чакащи за настанявани лица от общността, в случай че капацитетът на услугите позволи.
В останалите услуги, които ще се разкрият по настоящата процедура - Дневни центрове, Центрове за грижа за лица с различни форми на деменция и Центрове за грижа за възрастни хора в невъзможност за самообслужване, лица от общността могат да получат дневна или резидентна грижа.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.