|
І. КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА АДМИНИСТРАТИВНО СЪОТВЕТСТВИЕ
|
|
|
Критерий |
Води до отхвърляне |
|
1. |
Формулярът за кандидатстване е подписан с квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата или оправомощено/упълномощено за целите на подаването на проектното предложение лице.
Проверката за представляващи кандидатите се извършва в Регистър БУЛСТАТ или в ТРРЮЛНЦ
|
Да
|
|
2. |
Заповед/документ за оправомощаване/упълномощаване за подаване на проектното предложение (ако е приложимо), подадена в ИСУН.
Прилага се, в случай че проектното предложение е подадено с КЕП от лице, различно от законния представител на кандидата.
|
Да
|
|
3. |
Декларация на кандидата/партньора попълнена/и по образец (Приложение I към Условията за кандидатстване), подадена в ИСУН.
Попълва се и се подписва от кандидата и от всички партньори съгласно Условията за кандидатстване.
|
Да
|
|
4. |
Декларация за партньорство (ако е приложимо), по образец (Приложение II към Условията за кандидатстване) попълнена и подадена в ИСУН
Попълва се и се подписва от кандидата и всички партньори (при наличие на такива) съгласно Условията за кандидатстване.
|
Да
|
|
5. |
Споразумение/Споразумения за асоциирано партньорство между кандидата, училище-партньор (когато е приложимо) и работодател/и - асоцииран/и партньор/и, участващ/и в партньорство с училище за дуална система на обучение, попълнено/и по образец (Приложение III към Условията за кандидатстване), подадено в ИСУН.
|
Да
|
|
6. |
Декларация/и за асоциирано партньорство (ако е приложимо), попълнена/и по образец (Приложение IV към Условията за кандидатстване), подадена в ИСУН.
Подава се в случай на участие като асоцииран/и партньор/и на национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, браншови и професионални организации, както и РУО-асоциирани партньори.
|
Да
|
|
7. |
Декларация за минимални помощи (ако е приложимо), попълнена по образец (Приложение VI към Условията за кандидатстване), подадена в ИСУН.
Прилага се от кандидати/партньори частни училища, ЮЛНЦ, национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите в България и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, съгласно Условията за кандидатстване.
|
Да
|
|
8. |
Декларация за разграничаване на неикономическата от икономическата дейност, попълнена по образец (Приложение VIa към Условията за кандидатстване) (ако е приложимо), подадена в ИСУН.
Прилага се от кандидати/партньори-частни училища, ЮЛНЦ, национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите в България и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, когато е приложимо съгласно Условията за кандидатстване.
|
Да
|
|
9. |
Помощна таблица, попълнена по образец – във формат excel (Приложение IIIA към Условията за кандидатстване), надлежно попълнена съгласно инструкциите и прикачена в ИСУН.
|
Да
|
|
10. |
Автобиографии на членовете на основния екип за организация и управление на проекта, попълнени по образец (Приложение V към Условията за кандидатстване), подадени в ИСУН.
Основният екип за организация и управление на проекта включва ръководител на проекта, координатор и счетоводител (финансист).
|
Да
|
|
11. |
Счетоводни документи (Годишен отчет за дейността с финансови отчети) на кандидата за последните две приключили финансови години към датата на кандидатстване, съгласно Условията за кандидатстване, подадени в ИСУН.
Прилага се, в случай че документът не е публично оповестен. В случай че документът е публично оповестен, следва да бъде предоставен линк към източника, в който е наличен.
Проверява се служебно от оценителната комисия:
- в случай че исканите документи са налични в МОНИТОРСТАТ на Националния статистически институт, същите се проверяват по служебен път, ако е осигурена възможност за това.
- в случай че исканите документи, заверени по реда на Закона за счетоводството, са публично достъпни на други електронни източници, следва да бъде предоставен линк към източниците, в които са налични за целите на оценката на критерия за финансов капацитет.
|
Да
|
|
12. |
Устав/учредителен акт, удостоверение за актуално състояние или решение по вписване, удостоверяващо статута на кандидат/партньор - ЮЛНЦ, частно училище, подадени в ИСУН (когато е приложимо). Удостоверение от национално представителна организация на работодателите и на работниците и служителите, че партньорът е нейно поделение по реда на чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, прикачено в ИСУН (когато е приложимо).
В случай, че информацията е оповестена в ТРРЮЛНЦ това обстоятелство ще се проверява по служебен път. В случай, че Устав/учредителен акт, удостоверение за актуално състояние или решение по вписване не са налични в ТРРЮЛНЦ, кандидатът/партньорът прилага документите в ИСУН. Удостоверението за актуално състояние следва да е издадено не по-рано от 3 месеца преди крайната дата на кандидатстване, сканирано и прикачено в ИСУН.
Удостоверение от национално представителна организация на работодателите и на работниците и служителите следва да е подписано от законен представител на съответната национално представителна организация и да съдържа и информация в кой държавен регистър е вписано съответното поделение.
|
Да
|
|
13. |
Документи, доказващи опит в изпълнение на дейности, сходни или идентични с тези по операцията и/или участие в изпълнението на поне един приключен проект в сферата на образованието и/или работа с уязвими групи преди датата на обявяване на процедурата (когато е приложимо).
Представят се от ЮЛНЦ, в случай че информацията не е налична в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ) съгласно чл. 40, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗЮЛНЦ в изпълнение на ал. 3 от същия член. В случай, че такива документи са публично достъпни, следва да бъде/ат предоставен/и линк/ове към източника/ците, в който е/са наличен/и. (Примерни документи са писма, препоръки, договори, споразумения, меморандуми, проекти, други приложими).
|
Да
|
|
14. |
Решение на Общинския съвет, с което се изразява съгласие за кандидатстване с конкретното с проектно предложение.
Представя се само от общини – кандидати или партньори.
|
Да
|
|
ІI. КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ДОПУСТИМОСТТА
|
|
|
Критерий |
Води до отхвърляне |
|
1. |
Кандидатът е допустим съгласно т. 11 от Условията за кандидатстване.
Проверката на кандидати – училища се извършва служебно в Регистъра на институциите в системата на предучилищното и училищното образование съгласно чл. 345 от ЗПУО, Регистър БУЛСТАТ, ТРРЮЛНЦ или друг регистър (например НЕИСПУО).
При кандидат частно училище проверка се извършва и на база представени документи по критерий № 12 по група I.
Проверката на кандидати общини се извършва в регистър БУЛСТАТ на Агенция по вписвания или др.
Проверката на ЮЛНЦ - кандидати се прави в ТРРЮЛНЦ/БУЛСТАТ, както и на база представени документи по критерии № 12 и № 13 от група I.
Проверката за представляващи на кандидатите се извършва в Регистър БУЛСТАТ или в ТРРЮЛНЦ. Проектно предложение, което е подадено от кандидат, който не отговаря на изискванията за допустимост на кандидата, следва да бъде отхвърлено.
|
Да
|
|
2. |
Допустимите кандидати съгласно Условията за кандидатстване участват като кандидат само в едно проектно предложение по процедурата при спазване на ограниченията от Условията за кандидатстване:
- община може да участва като кандидат в едно проектно предложение и като партньор в повече проектни предложения само по един от трите компонента, в задължително партньорство с допустимо училище;
-държавно/а, общинско/а и частно/а училище могат да участват като кандидат или като партньор само в едно проектно предложение;
- ЮЛНЦ може да участва като кандидат в едно проектно предложение и като партньор в повече проектни предложения, в задължително партньорство с допустимо училище.
В случай че посоченото/ните ограничение/я по отношение участието на допустимите кандидати не е/са спазено/и, проектното предложение следва да бъде отхвърлено.
В случай че кандидат е подал повече от едно проектно предложение, оценителната комисия следва да разгледа само последното постъпило проектно предложение, с изключение на случаите, в които кандидатът е оттеглил последното по ред на подаване проектно предложение.
|
Да
|
|
3. |
Партньорите (при наличие на такива), вкл. асоциираните партньори, са допустими съгласно т. 12 от Условията за кандидатстване. В проектното предложение е/са включен/и асоцииран/и партньор/и работодател/и.
В рамките на настоящия критерий се оценява поотделно всяко едно от изискванията за допустимост на партньора/ите (при наличие на такива), които са посочени в Условията за кандидатстване, като в проектното предложение е задължително включването на асоцииран/и партньор/и – работодател.
Проверката за партньори общини, училища, ЮЛНЦ се извършва служебно в Регистър БУЛСТАТ, ТРРЮЛНЦ, регистър на МОН за образователни институции или в други публични регистри.
Проверката на партньори РУО се извършва в регистър БУЛСТАТ на Агенция по вписвания или др.
При партньор ЮЛНЦ проверка се извършва и на база представени документи по критерии № 12 и № 13 от група I, а при партньор частно училище проверка се извършва на база представени документи по критерий № 12 от група I.
Проверката за партньори/асоциирани партньори Национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, се извършва служебно в Държавен вестник, интернет страница на МТСП, Регистър БУЛСТАТ или в други публични регистри, както и съгласно представеното Удостоверение от съответната национално представителна организация по критерий № 12 от група I.
Проектни предложения, в които партньор не отговаря на изискванията за допустимост, следва да бъдат отхвърлени.
Проектни предложения, в които не участва поне един асоцииран партньор – работодател, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
4. |
Допустимите партньори (при наличие на такива) участват в проектно предложение при спазване на ограниченията от Условията за кандидатстване:
- Общини могат да участват като партньор в повече проектни предложения само по един от трите компонент;
- Държавни, общински и частни училища могат да участват като партньор само в едно проектно предложение, ако не участват като кандидат;
- РУО могат да участват като партньори в повече проектни предложения в рамките на един компонент;
- ЮЛНЦ могат да участват като партньор в повече проектни предложения;
- Национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, могат да участват като партньор в повече проектни предложения.
Проверката се прави сред всички подадени по процедурата проектни предложения с партньор/и държавни, общински и частни училища, РУО, ЮЛНЦ, общини, национално представителни организации на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда.
В случай че посочените ограничения по отношение участието на цитираните допустими партньори не са спазени, всички проектни предложения, в които са включени същите, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
5. |
За кандидата и партньорите не са налице обстоятелствата по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.
Проверява се чрез Декларация на кандидата/партньора – Приложение I към Условията за кандидатстване.
Проектни предложения, които не отговарят на изискването, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
6. |
Проектното предложение отговаря на изискванията за териториален обхват съгласно Условията за кандидатстване.
Мястото на регистрация на всички училища, общини и РУО в проектното предложение и мястото на изпълнение на проектното предложение, посочено в секция „Основни данни“, раздел „Местонахождение(Място на изпълнение)“ от Формуляра за кандидатстване, следва да бъде на територията на един компонент съгласно Условията за кандидатстване.
Проверката за място на регистрация на училище се прави в Регистър на институциите в системата на предучилищното и училищното образование на МОН, а на община и РУО в регистър БУЛСТАТ.
Проектни предложения, които не отговарят на изискванията за териториален обхват, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
7. |
Дейностите, включени в проектното предложение, са допустими съгласно Условията за кандидатстване.
В случай на закупуване на оборудване, дейността е аргументирана въз основа на приложена в секция … детайлна обосновка за необходимостта от закупуване на оборудване и справка за наличното към момента на кандидатстване оборудване, съгласно Условията за кандидатстване.
В случай че проектното предложение съдържа недопустими дейности, тези дейности, както и предвидените за тях разходи ще бъдат отстранени от оценителната комисия на етап техническа и финансова оценка.
|
Да
|
|
8. |
В проектното предложение са включени всички задължителни индикатори, както и незадължителния индикатор (когато е приложимо), съгласно Условията за кандидатстване с положителни целеви стойности, различни от „0“ (нула).
Присъединените индикатори отговарят на вида регион, избран от кандидата за реализиране на проектните дейности - регион в преход или по-слабо развит регион. Проверява се информацията от Формуляра за кандидатстване, секция „Индикатори“, вкл. дали целевата стойност на индикатор ИП 3.10. се равнява на минимум 50 % от планираната целева стойност на общ индикатор за краен продукт ЕЕСO09.
|
Да
|
|
9. |
Целевите групи са допустими съгласно Условията за кандидатстване.
Информацията е представена в секция „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле „Целеви групи“.
|
Да
|
|
10. |
Формулирани са конкретни и реалистични цели на проектното предложение, които съответстват на целите на процедурата.
|
Да
|
|
11. |
Заявената безвъзмездна финансова помощ (преки и непреки разходи) е в рамките на минималния и максималния размер, определен в т. 9 от Условията за кандидатстване.
Информацията се проверява в секция „Бюджет (в лева)“ от Формуляра за кандидатстване. Проектни предложения, които не отговарят на изискването, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
12. |
Дейностите по проекта НЕ са финансирани със средства от Европейските фондове при споделено управление или чрез други инструменти на Европейския съюз в съответствие с чл. 63, параграф 9 от Регламент (ЕС) 2021/1060, както и с други публични средства, и НЕ са били физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на проектното предложение за финансиране по програмата, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента или не.
Проверява се въз основа на представената Декларация на кандидата/партньора – Приложение I към Условията за кандидатстване.
Проектни предложения, които не отговарят на изискването, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
13. |
Проектното предложение допринася за реализиране на хоризонталните принципи на Програма „Образование“ 2021-2027 (устойчиво развитие, вкл. принос към умения за зелена икономика, равни възможности и недопускане на дискриминация; равенство между половете, и прилагането на Хартата на основните права на ЕС и на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания).
Информацията е представена в секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле „Принос на проектното предложение за реализиране на хоризонталните принципи на ПО“ и поле „Механизъм за ефективно прилагане и изпълнение по проекта на принципите на Хартата на основните права на ЕС и на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания“.
Проверката се прави и в Раздел „Прилагане и спазване на ХОП и на КПХУ на ООН“ в представената/ите Декларация/и на кандидата/партньора – Приложение I към Условията за кандидатстване.
Проектни предложения, които не отговарят на изискването, следва да бъдат отхвърлени.
|
Да
|
|
14. |
Кандидатът и партньорите (при наличие на такива) разполагат с административен капацитет.
Счита се, че е налице административен капацитет за изпълнение на проекта, в случай че всеки от предложените експерти в основния екип за организация и управление (ръководител на проекта, координатор и счетоводител (финансист) отговаря на изискванията от Условията за кандидатстване: Ръководителят на проекта има минимум 2 години опит в управлението/изпълнението на сходен тип дейности и/или управление/изпълнение на сходен тип проекти, а всеки от останалите двама членове на основния екип имат най-малко 1 година опит в изпълнението на сходен тип дейности и/или управление/изпълнение на сходен тип проекти.
Проверката се извършва на база представените автобиографии от всеки от членовете на основния екип за организация и управление.
За целите на процедурата под „сходен тип дейности“ следва да се разбират „дейности в сферата на образованието и обучението“. Под „сходен тип проекти“ следва да се разбират „проекти със сходни дейности, като дейности, свързани с организиране и провеждане на обучения, стажове и/или друг тип допълнителни занимания за ученици, и/или организиране и провеждане на обучения за педагогически и непедагогически специалисти и/или дейности, свързани с кариерно ориентиране и мотивиране на ученици, и/или работа с родители и/или работодатели за активно включване в образователния процес, като тези по настоящата процедура.
За счетоводителя (финансиста) по проекта под „сходен тип дейности“ следва да се разбира „извършване на счетоводни/финансови операции съгласно националното законодателство“.
|
Да
|
|
15. |
Кандидатът разполага с необходимите финансови ресурси (финансов капацитет) и механизми за устойчивост, позволяващи да се изпълнят предложените в проектното предложение дейности и да се гарантира тяхната устойчивост.
Счита се, че кандидатът разполагат с необходимия финансов капацитет, в случай че неговият оборот с натрупване през последните две приключили финансови години преди датата на кандидатстване е поне 30 % от стойността на исканото финансиране по проекта.
За кандидат - училище - държавно/общинско училище финансовият капацитет се оценява на база на касовото изпълнение на бюджета им за последните две приключили финансови години към момента на кандидатстването.
За кандидат - частно училище финансовият капацитет се оценява на база на оборота му за последните две приключили финансови години, вкл. финансирането от държавния бюджет, към момента на кандидатстването.
За кандидат - община – финансовият капацитет се оценява на база на бюджета на общината за текущата финансова година от Закона за държавния бюджет към момента на кандидатстването.
За кандидат – ЮЛНЦ финансовият капацитет се оценява на база на оборота му за последните две приключили финансови години от стопанската и нестопанската дейност към момента на кандидатстване.
Финансовият капацитет на кандидата се оценява на база представените счетоводни документи и служебната проверка по критерий № 11 от критериите за оценка на административното съответствие.
Счита се, че са налице механизми за устойчивост, когато кандидатът е описал във Формуляра за кандидатстване, секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“, поле „Устойчивост“, начините, чрез които ще осигури възможност ползите от проекта за целевите групи да продължат да съществуват и след края на финансирането по проекта, и е посочил потенциалните източници за финансиране след приключване на проекта и те са реалистични и надеждни.
|
Да
|
|
16. |
Бюджетът е попълнен съгласно изискванията на Условията за кандидатстване. Спазени са размерите на единичните разходи и размерът на единната ставка по операцията. Разходите не се дублират. Няма недопустими разходи.
Информацията се проверява в секция „Бюджет (в лева)“, секция „План за изпълнение/Дейности по проекта“ от Формуляра за кандидатстване.
В случай че проектното предложение съдържа недопустими разходи, тези разходи следва да бъдат отстранени на етапа на техническа и финансова оценка.
|
Да
|
|
17. |
Кандидат/партньор – частно училище, ЮЛНЦ, партньор национално представителна организация на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, отговаря на изискванията за предоставяне на минимални помощи в съответствие с Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (ако е приложимо).
Проверката се извършва на база на представена при кандидатстване декларация за минимални помощи– Приложение … към Условията за кандидатстване.
Проверява се за кандидат/партньор - частно училище, ЮЛНЦ, национално представителна организация на работодателите и на работниците и служителите в България, както и техните поделения съгласно чл. 36, ал. 8 от Кодекса на труда, когато е приложим режим „минимална помощ“ съгласно Условията за кандидатстване.
|
Да
|
|
18. |
Кандидатът е декларирал във Формуляра за кандидатстване, че в хода на реализиране на дейностите по проектното предложение ще извърши необходимите дейности за организация и управление, дейности за видимост, прозрачност и комуникация, и за осъществяване на мониторинг на резултатите по проекта, вкл. за установяване на удовлетвореността на лицата, участници в дейностите по процедурата.
Кандидатът е декларирал информацията в секция „Допълнителна информация, необходима за оценката на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване.
|
Да
|
|
19. |
Демаркация и допълняемост:
Кандидатът е описал по какъв начин изпълнението на проекта ще осигури надграждащ ефект (допълняемост) спрямо участие в предходни проекти по ОПНОИР, проекти по ПО - подход ИТИ или национални и други програми (когато е приложимо). Посочено е и по-какъв начин ще се следи за демаркация и избягване на двойно финансиране с други проекти и национални програми.
Информацията е представена в секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле „Демаркация и допълняемост“.
|
Да
|