Оценителна таблица

Критерии за оценка

I. Група
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО ВНАСЯНЕ НА ПРОЕКТНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение е подадено в ИСУН 2020 в срока, определен в обявата
Да
2.
Формулярът за кандидатстване е подаден с Квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата или е прикачено нотариално заверено пълномощно за упълномощаване на лицето, подписало формуляра с КЕП.
Да
II. Група
ПРИЛОЖЕНИ ЛИ СА ИЗИСКУЕМИТЕ ОБЩИ ДОКУМЕНТИ С НЕОБХОДИМИТЕ РЕКВИЗИТИ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Таблица за допустими инвестиции във формат .pdf и .xls или .xlsx – по образец
Да
2.
Нотариално заверено изрично пълномощно - в случай че документите не се подават лично от кандидата
Не
3.
Решение на компетентния орган на юридическото лице за кандидатстване по реда на настоящите условия  (за юридически лица)
Не
4.
Декларация, че кандидатът не попада в някое от обстоятелствата за отстраняване
Да
5.
Декларация по чл. 4а, ал. 1 ЗМСП по образец
Да
6.
Бизнес план по образец - с подпис/и, печат на всяка страница и сканиран във формат „pdf“ и таблиците от бизнес плана във формат „.xls” или ".xlsx"
Да
7.
Отчет за приходи и разходи за предходна финансова година (Представя се в случай че отчетът не е публикуван в Търговския регистър).
Не
8.
Инвентарна книга към датата на подаване на проектното предложение с разбивка по вид на актив, дата и цена на придобиване.
Да
9.
Предварителни или окончателни договори с описани вид, количества и цени на основните суровини (важи в случаите, когато не се предвижда преработка на собствена земеделска продукция) и/или декларация по образец от кандидата с описани вид и количества на основните суровини (важи в случаите, когато се предвижда преработка на собствена земеделска продукция) като доказателство, че са осигурени най-малко 50 % от суровините за преработвателното предприятие съгласно производствената му програма за първата прогнозна година от бизнес плана след изплащане на финансовата помощ, от които най-малко 30 на сто от общата суровинна база, определена в производствената програма за първата прогнозна година след въвеждане в експлоатация на инвестициите, включени в проекта, трябва да е от собствена продукция и/или от регистрирани земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г..
Да
10.
Предварителни или окончателни договори с описани вид, количества и цени на готовата продукция като доказателство, че е осигурена реализацията на най-малко 50 % от продуктите на преработвателното предприятие съгласно производствената му програма за първата прогнозна година от бизнес плана след изплащане на финансовата помощ, като в случаите на производство на гранулиран фураж договорите следва да доказват осигурена реализация на 100 % от произведения гранулиран фураж съгласно предвижданията на производствената програма за целия период на изпълнение на бизнес плана.
Да
11.
Решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и/или Закона за водите.
Да
12.
Документ за собственост на земя и/или друг вид недвижими имоти, обект на инвестицията. (Представя се в случаите, когато проектът ще се изпълнява върху имот – собственост на кандидата).
Не
13.
Учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 6 години за кандидати микро-, малки или средни предприятия и 8 години за кандидати големи предприятия считано от датата на подаване на проектното предложение, когато е учредено срочно право на строеж (Представя се в случай на кандидатстване за разходи за СМР за които се изисква разрешение за строеж съгласно ЗУТ и не е върху собствена земя)
Не
14.
Документ за ползване на имота за срок не по-малко от 6 години за кандидати микро-, малки или средни предприятия и 8 години за кандидати големи предприятия, считано от датата на подаване на проектното предложение (Представя се в случай на кандидатстване за разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения, необходими за подобряване на производството и/или обновяване на сгради и/или помещения, за които не се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ и не е върху собствена земя).
Не
15.
Документ, доказващ правно основание за ползване за не по-малко от 6 години от датата на подаване на проектното предложение, на сградите или помещенията, където ще бъдат поставени или монтирани и за срок от 8 години - за кандидати големи предприятия (Важи за проекти, включващи само заявени за подпомагане разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения, необходими за подобряване на производството, за които съгласно технологичен проект се изисква поставяне в затворени помещения ЗУТ и не е върху собствен имот).
Не
16.
Заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда, ремонтира или обновява  (Важи в случаите на проекти, включващи разходи за строително-монтажни работи, и когато за предвидените строително-монтажни работи не се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно ЗУТ).
Не
17.
Одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект (работни чертежи и детайли)“ в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (Представя се в случай, че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тяхното извършване се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно ЗУТ).
Не
18.
Подробни количествени сметки, заверени от правоспособно лице (Важи в случай, че проектът включва разходи за строително-монтажни работи).
Не
19.
Разрешение за строеж  (Важи в случай, че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тяхното извършване се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ).
Не
20.
Становище на главния архитект, че строежът не се нуждае от издаване на разрешение за строеж  (Важи в случай, че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тях не се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ).
Не
21.
Разрешение за поставяне, издадено в съответствие със ЗУТ (Важи в случай, че проектът включва разходи за преместваеми обекти).
Не
22.
Технологичен проект ведно със схема и описание на технологичния процес, изготвен и заверен от правоспособно лице.
Да
23.
Лицензи, разрешения и/или документ, удостоверяващ регистрацията за дейностите и инвестициите по проекта (За дейностите и инвестициите по проекта, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство).
Не
24.
Една независима оферта (за разходи, които са включени в списъка на разходи с референтни цени) или най-малко три съпоставими независими оферти (за разходи, които не са от Списъка с референтни разходи), които съдържат наименование на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена определена в левове или евро с посочен ДДС, ведно с отправени от кандидата запитвания за оферти (Не се отнася при кандидатстване за разходи за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост).
Да
25.
Решение за определяне на стойността на разхода, за който се кандидатства, с включена обосновка за мотивите, обосновали избора по предходната точка (Документът се прилага само когато заявеният разход, за който се кандидатства не е наличен в списък с активите, дейностите и услугите, публикуван на електронната страница на РА).
Не
26.
Удостоверение за данъчна оценка, издадено в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на проектното предложение  Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искане за издаване от съответния орган (Важи в случай, че проектът включва разходи за закупуване на земя, сгради и/или друга недвижима собственост).
Не
27.
Документация за възложената обществена поръчка (от кандидат, който се явява възложител по чл. 5 и 6 от ЗОП) или сключени договори (от кандидат, който не се явява възложител по чл. 5 и 6 от ЗОП) - За разходи, свързани с проекта, извършени преди подаване на проектното предложение, в т.ч. разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, консултации за икономическа устойчивост на проекти, извършени в процеса на подготовка на проекта
Не
28.
Декларация за размера на получените държавни помощи независимо от тяхната форма и източник по образец  (Важи за кандидати с проекти за преработка на продукти от приложение № І от Договора в продукти извън приложение № І от Договора или памук).
Не
29.
Декларация по чл. 19 и 20 от Закона за защита на личните данни
Да
30.
Декларация за нередности
Да
31.
Декларация за липса на двойно финансиране  и изкуствено създадени условия
Да
32.
Формуляр за мониторинг по образец
Да
33.
Декларация свързаност
Да
III. Група
ПРИЛОЖЕНИ ЛИ СА ДОКУМЕНТИТЕ, ДОКАЗВАЩИ СЪОТВЕТСТВИЕ С КРИТЕРИИТЕ ЗА ПОДБОР НА ПРОЕКТИ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Документи, проучвания, сертификати, патенти и други за доказване  въвеждането на нови за територията производства и/или продукти в предприятието. (В случай, че кандидатът заявява точки по критерий за подбор № 2 – иновативност)
Не
2.
Декларация за видовете и количества суровини – по образец. Декларацията се попълва в случаите, когато се предвижда преработка на собствена земеделска продукция и/или използване на биомаса, получена в резултат на земеделската или преработвателната дейност на кандидата. Декларацията се представя от предприятието-кандидат и/или от членовете на групата/организацията на производители. В случаите на преработка на биологични суровини, декларацията се придружава със сертификат за биологично производство, в който фигурират изрично посочените за преработка суровини (В случай, че кандидатът заявява точки по критерий за подбор № 3 - минимум 65 % от използваната суровина за преработка да бъде собствена или на организации на производители от територията).
Не
3.
Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за предходната спрямо кандидатстването календарна година, заверена от кандидата и НСИ. Кандидатите, които са признати групи/организации на производители представят този документ за всеки един от членовете (В случай, че кандидатът заявява точки по критерий за подбор № 4 - че с извършване на инвестицията кандидатът ще запази съществуващите към края на предходната календарна година и ще създаде определен брой нови работни места).
Не
4.
Доклад и Резюме за отразяване на резултатите от енергийно обследване на промишлената система съгласно НАРЕДБА № Е-РД-04-05 от 2016 г. за определяне на показателите за разход на енергия, енергийните характеристики на предприятия, промишлени системи и системи за външно изкуствено осветление, както и за определяне на условията и реда за извършване на обследване за енергийна ефективност и изготвяне на оценка на енергийни спестявания (Обн. ДВ. бр. 81 от 2016 г.) издадено от лица, които отговарят на изискванията на 59, ал. 1 от ЗЕЕ и са вписани в регистъра по чл. 60, ал. 1 от ЗЕЕ. (В случай, че кандидатът заявява точки по критерий за подбор № 5 - минимум 10% от допустимите инвестиционни разходи са за подобряване на енергийната ефективност на предприятието).
Не
5.
Предварителни договори с описани количества и цени на биологични суровини като доказателство, че са осигурени най-малко 75 % от суровините за преработвателното предприятие съгласно производствената му програма от бизнес плана за срок минимум три години за МСП и минимум пет години за големи предприятия след изплащане на финансовата помощ – не се отнася за пазари на производители. Към договорите се прилага сертификат за биологично производство на суровината (В случай, че кандидатът заявява точки по критерий за подбор № 6 - проектът включва преработка и производство на биологични продукти).
Не
IV. Група
КРИТЕРИИ ЗА ДОПУСТИМОСТ НА КАНДИДАТА И НА ПРОЕКТА
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектът води до подобряване дейността на хранително-преработвателно предприятие чрез поне едно от следните:
- внедряване на нови и/или модернизиране на наличните мощности и подобряване на използването им  тях;
- внедряване на нови продукти, процеси и технологии ; 
- подобряване на безопасността и хигиенните условия на производство и труд ;
- подобряване на качеството и безопасността на храните и тяхната проследяемост ;
- подобряване на възможностите за производство на биологични храни чрез преработка на първични земеделски биологични продукти ;
Да
2.
Финансова помощ се предоставя за извършване на инвестиции в един от следните производствени сектори, свързани с преработката/маркетинга на селскостопански продукти:
2.1 мляко и млечни продукти, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи мляко и млечни продукти
2.2 плодове и зеленчуци
2.3 пчелен мед и пчелни продукти с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи пчелен мед и пчелни продукти
2.4 зърнени, мелничарски и нишестени продукти с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на хляб и тестени изделия
2.5 технически и медицински култури, включително билки, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на тютюн и тютюневи изделия, захар и сладкарски изделия
2.6 готови храни за селскостопански животни (фуражи);
Да
3.
Продуктите от допустимите за финансова помощ сектори, за чиято преработка и/или маркетинг се кандидатства, са описани в приложение № І по чл. 38 от ДФЕС, наричано по-нататък "приложение № І от ДФЕС", посочени в приложение към настоящите условия за кандидатстване.
Да
4.
Подкрепата е за една от следните видове инвестиции:
4.1 Инвестиции свързани с изграждане, придобиване и модернизиране на сгради и други недвижими активи, необходими за производството и маркетинга;	
4.2 Инвестиции в технологии за производство на продукти, включително такива свързани с къси вериги на доставка и инсталиране на нови машини и оборудване за подобряване на производствения процес и маркетинга;
4.3   Инвестиции в активи за съхранение, преработка, пакетиране, охлаждане, замразяване и сушене с цел запазване качеството на продукцията и суровината
Да
5.
Проектното предложение не включва следните недопустими дейности:
5.1 Разходи, включени в оперативните програми на кандидати – организации на производители на плодове и зеленчуци съгласно Наредба № 11 от 2007 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци и на техните асоциации и за условията и реда за одобряване и изменение на одобрените оперативни програми (обн., ДВ, бр. 42 от 2007 г.);
5.2 допустими за подпомагане по чл. 1 от Наредба № 2 от 2014 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2014 – 2018 г. (ДВ, бр. 34 от 2014 г.) за производството на лозаро-винарски продукти по приложение № 1 от Закона за виното и спиртните напитки;
5.3 свързани с производството и съхранението на маслиново масло и трапезни маслини;
5.4 подпомагани по чл. 6 от Регламент (ЕО) № 1952/2005 на Съвета от 23 ноември 2005 г. относно общата организация на пазара на хмел и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1696/71, (ЕИО) № 1037/72, (ЕИО) № 879/73 и (ЕИО) 1981/82 (OB L 314, 30 ноември 2005 г.);
5.5 свързани с преработка и/или маркетинг на риба и рибни продукти;
Да
6.
Предвидените по проекта дейности не са такива: 
6.1 За които има постановен административен акт по реда на Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие за неодобряване осъществяването / несъгласуване на инвестиционното предложение / плана / програмата / проекта или за прекратяване на процедурата, включително и поради недопустимост спрямо режими, определени в утвърдени планове за управление на речните басейни.
6.2 Които се извършват на терени, които подлежат на рекултивация съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за опазване на земеделските земи и не се изпълняват мерките, предвидени в проекта по чл. 11, ал. 2 или 3 от същия закон.
6.3 Които след изпълнение на дейността по проекта няма да доведат до използване на обекта на инвестицията по предназначение и/или въвеждане на обекта на инвестицията в експлоатация в случаите, когато това е задължително съгласно ЗУТ и подзаконовите актове за неговото прилагане.
6.4 Които включват изграждане, реконструкция или ремонт на паркинг.
Да
7.
Проектът не е за самостоятелна дейност по:
7.1 събарянето на стари сгради и производствени съоръжения;
7.2 инвестициите в нематериални активи;
7.3 единствено маркетинг на продукт/продукти, с изключение на случаите, когато проектът е за пазар на производители и/или когато тези продукти са получени в резултат на преработка на селскостопански продукти, извършена от кандидата.
7.4 закупуване на специализирани  транспортни средства.
7.5 събарянето на стари сгради и производствени съоръжения;
Да
8.
Дейностите, включени в проектите, не са физически започнати и/или извършени преди подаване на проектното предложение
Да
9.
Дейностите, предмет на подпомагане се осъществят на територията на МИГ-а
Да
10.
Разходите са за някои от следните инвестиции,  свързани с производството и/или маркетинга:
1. изграждане, придобиване и модернизиране на сгради и други недвижими активи, 
2. закупуване на машини, съоръжения и оборудване, в т.ч. за:
а) преработка, пакетиране, охлаждане, замразяване, сушене, съхраняване и др. на суровините или продукцията;
б) производство на нови продукти, въвеждане на нови технологии и процеси;
в) опазване на околната среда;
г) производство на енергия от ВЕИ за собствените нужди на предприятието;
д) подобряване на енергийната ефективност и за контрол на качеството и безопасността на суровините и храните;
3. закупуване на земя във връзка с изграждане и/или модернизиране на сгради, помещения и други недвижими материални активи,;
4. закупуване на специализирани транспортни средства, включително хладилни такива, за превоз на суровините или готовата продукция;
5. изграждане/модернизиране, включително оборудване на лаборатории, пряко свързани с нуждите на производствения процес;
6. материални инвестиции за постигане на съответствие с новоприети стандарти.
7. разходи за достигане на съответствие с международно признати стандарти за системи за управление,;
8. закупуване на софтуер, включително чрез финансов лизинг;
9. за ноу-хау, придобиване на патентни права и лицензи, за регистрация на търговски марки и процеси;
Да
11.
Разходи свързани с проекта, в това число разходи за хонорари за архитекти, инженери и консултанти, консултации за икономическа и екологична устойчивост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на заявлението за подпомагане, така и по време на неговото изпълнение, които не надхвърлят 12 на сто от общия размер на допустимите разходи по проекта.
Да
12.
Допустимите разходи свързани с проекта не превишават следните стойности:
1. за консултантски услуги, свързани с подготовката и управлението на проекта, като част от разходите по т. 10 не могат да превишават 5 на сто от допустимите разходи, но не повече от левовата равностойност на 5 000 евро;
2. разходите за изготвяне на технически и работен проект в случаите на строително-монтажни дейности, като част от разходите т. 10 не могат да превишават 2,25 на сто от допустимите разходи;
3.разходите за изготвяне на технологичен проект, когато не е включен в разходите по т. 2, като част от разходите по т. 10 не могат да превишават 2,25 на сто от допустимите разходи;
4. разходите за строителен надзор като част от разходите по т. 10 не могат да превишават едно на сто от допустимите разходи;
5. разходите за пред проектни проучвания, правни услуги и хонорари за архитекти и инженери, извън тези по т. 1, 2, 3 и 4, като част от разходите по т. 10 не могат да превишават 1,5 на сто от допустимите разходи.
Да
13.
Размерът на общите допустими разходи по проекта е не по-малък от 20 000 лв. и не по-голям от 300 000 лв.
Да
14.
Кандидатът не е получил публична финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове и други публични средства за разходите, за които кандидатства за финансиране по същия обект/ти
Да
15.
Не са установени изкуствено създадени условия (по смисъла на чл.60 от Регламент (ЕС) №1306/2013).
Да
16.
Посещението на място установи,че представената в проектното предложение информация съответства на констатираното  действително състояние.
Да
V. Група
КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА БИЗНЕСПЛАНА
Критерий Води до отхвърляне
1.
Представеният бизнес план е по образец и съдържа подробно описание на планираните инвестиции и дейности за 5-годишен период, а в случаите на инвестиции за извършване на строително-монтажни работи – за 10-годишен период.
Да
2.
Изпълнението на заложените дейности ще доведе до успешно постигане на поставените в проекта цели.
Да
3.
Разработеният бизнес план е реалистичен и отговаря на пазарната конюнктура и тенденции.
Да
4.
Бизнес планът показва подобряване на дейността на земеделското стопанство или предприятието или на земеделските стопанства на членовете на групите или организациите на производители чрез прилагане на планираните инвестиции.
Да
5.
Бизнес планът доказва икономическата жизнеспособност на проекта и стопанството или предприятието за период от 5 години, а в случаите на проекти, включващи инвестиции в строително-монтажни работи за период от 10 години и постигането на показателите за оценка на ефективността на инвестицията.
Да
6.
Планираният размер на произведената от кандидата продукция покрива най-малко 50% от капацитета на преработвателното предприятие за подпомаганата дейност по технологичен проект
Да
7.
Проектът е финансово устойчив за целия референтен период
Да
8.
Стойността на показателя «Нетна настояща стойност» е по голяма 
от О  (NPV>0).  Посочете конкретния показател за проекта
Да
9.
Индексът на рентабилност (PI) има стойност по-голяма от 1. Посочете конкретния показател за проекта
Да
10.
Няма други причини, поради които проектът да е неизпълним - забрани за осъществяване на дейността, разрешителен режим или друга причина.
Да
11.
Налага се корекция в бюджета на проекта поради:
а) наличие на недопустими дейности и/или разходи;
б) несъответствие между предвидените дейности и видовете заложени разходи;
в) дублиране на разходи;
г) неспазване на други изисквания за допустимост от условията за кандидатстване;
д) несъответствие с правилата за държавните помощи;
е) неоснователност на разходите.	
Не