Критерии за оценка

I. Група
Критерии за оценка на административното съответствие на предложенията за изпълнение на инвестиция
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСМ и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистър на ЮЛНЦ, или от упълномощено от него лице.

В случаите, когато кандидатът се представлява само заедно от няколко физически лица, предложението за изпълнение на инвестиция се подписва от всяко от тях при подаването.
Да
2.
Изрично пълномощно за подаване на предложението за изпълнение на инвестиция - попълнено по образец (Приложение 1) и прикачено в ИСМ.
Да
3.
Декларация при кандидатстване – попълнена по образец (Приложение 2) и прикачена в ИСМ и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция).

Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в ТР и регистър на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали се представляват заедно и/или поотделно.
Да
4.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена по образец (Приложение 3) и прикачена в ИСМ и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция).
Да
5.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение 4) и прикачена в ИСМ и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция).
Да
6.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА – попълнена по образец (Приложение 5) и прикачена в ИСМ.
Да
7.
Оферта за всяка отделна инвестиция на кандидата в активи (ДМА и ДНА) с предложена цена – прикачени в ИСМ.
Да
8.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти – прикачена в ИСМ.

Вместо Счетоводната политика кандидатите може да приложат поясненията към Годишния финансов отчет, ако същите съдържат информация за стойностния праг на същественост на ДМА и ДНА.
Не
II. Група
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Да
2.
Кандидатът е микро, малко или средно предприятие по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
Да
3.
Кандидатът е регистриран не по-късно от 31.12.2019 г.
Да
4.
В случаите, когато кандидатът е микро предприятие е реализирал общо за 2019-та, 2020-та и 2021-ва финансови години нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 210 000 лева.
Да
5.
В случаите, когато кандидатът е малко предприятие е реализирал общо за 2019-та, 2020-та и 2021-ва финансови години нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 750 000 лева.
Да
6.
В случаите, когато кандидатът е средно предприятие е реализирал общо за 2019-та, 2020-та и 2021-ва финансови години, равни на или надвишаващи 3 000 000 лева.
Да
7.
В случаите, когато кандидатът е микро предприятие е реализирал за 2021-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 52 000 лева.
Да
8.
В случаите, когато кандидатът е малко предприятие е реализирал за 2021-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 187 000 лева.
Да
9.
В случаите, когато кандидатът е средно предприятие е реализирал за 2021-ва финансова година, равни на или надвишаващи 750 000 лева.
Да
10.
Кандидатът развива своята основна икономическа дейност в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г., както следва:

Национални приоритетни  икономически дейности:
Код по КИД	Икономическа дейност
Високотехнологични производства:
C21	Производство на лекарствени вещества и продукти
C26	Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти

Средно към високотехнологични производства:
C20	Производство на химични продукти
C27	Производство на електрически произведения
C28	Производство на машини и оборудване, с общо и специално предназначение
C29	Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета
C30	Производство на превозни средства, без автомобили
Други производства:
Е38	Събиране и обезвреждане на отпадъци; рециклиране на материали
Е39	Възстановяване и други услуги по управление на отпадъци

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания: 
J59	Производство на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика
J60	Радио- и телевизионна дейност
J61	Далекосъобщения
J62	Дейности в областта на информационните технологии
J63	Информационни услуги
M71	Архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи
M72	Научно-изследователска и развойна дейност

Регионалните  приоритетни сектори:
Код по КИД 	Икономическа дейност
C10	Производство на хранителни продукти
C11	Производство на напитки
C13	Производство на тъкани
C14	Производство на облекло
C15	Обработка на кожи; производство на обувки и други изделия от обработени кожи без косъм
C16	Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене
C17	Производство на хартия, картон и изделия от хартия и картон
C18	Печатна дейност и възпроизвеждане на записани носители
C19	Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти
C22	Производство на изделия от каучук и пластмаси
C23	Производство на изделия от други неметални минерални суровини
C24	Производство на основни метали
C25	Производство на метални изделия, без машини и оборудване
C31	Производство на мебели
C32	Производство, некласифицирано другаде
C33	Ремонт и инсталиране на машини и оборудване
J58	Издателска дейност
Да
11.
Кандидатът е заявил подкрепа по предложението за изпълнение на инвестиция за код на икономическа дейност, попадащ в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027.
Да
12.
Икономическа дейност, за която кандидатът заявява подкрепа, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент  (ЕС) № 1379/2013;
б) сектора на първично производство на селскостопански продукти;
в) преработка и продажба на селскостопански продукти, в следните случаи:
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
−	когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производи¬тели;
г) сектор стоманодобив в случай на „регионална инвестиционна помощ“;
д) сектор въгледобив в случай на „регионална инвестиционна помощ“;
е) сектор корабостроене в случай на „регионална инвестиционна помощ“;
ж) сектора за производство на синтетични влакна в случай на „регионална инвестиционна помощ“;
з) сектор транспорт, както и свързаната с него инфраструктура в случай на „регионална инвестиционна помощ“;
и) производство и дистрибуция на електроенергия и енергийните инфраструктури в случай на „регионална инвестиционна помощ“.
Да
13.
В случай на „регионална инвестиционна помощ“ предложението за изпълнение на инвестиция не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
Да
14.
В случай на минимална помощ (de minimis) предложението за изпълнение на инвестиция не съдържа дейности за придобиването на товарни автомобили от предприятия, които осъществяват автомобилни товарни превози за чужда сметка или срещу възнаграждение
Да
15.
В случай на „регионална инвестиционна помощ“ помощта не се предоставя на предприятие (и на ниво група), което е извършило преместване  към предприятието, в което предстои да бъде осъществена първоначалната инвестиция през двете години, предхождащи заявлението му за регионална инвести¬ционна помощ или което към момента на подаване на заявлението за помощ възнамерява да направи това в период до две години след приключването на първоначалната инвестиция
Да
16.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Да
17.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки.
Да
18.
В случай на „регионална инвестиционна помощ“ кандидатът не е предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар .
Да
19.
В случай на „регионална инвестиционна помощ“ кандидатът не е предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него не е изпълнено нито едно от следните обстоятелства: 

- В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.

-  В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството", се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.

 - Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.

- Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
Да
20.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на селски райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони  (Приложение 11) и не е заявил за подпомагане дейности по предложението за изпълнение на инвестиция, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Да
21.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти .
Да
22.
Кандидатът не е микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение 8), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение 11).
Да
23.
Кандидатът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение 8), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение 11).
Да
24.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение 9) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
•	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
•	10.81. „Производство на захар”;
•	10.83 „Преработка на кафе и чай”;
•	10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
•	10.91 „Производство на готови храни за животни”;
•	11.02. „Производство на вина от грозде”;
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
•	11.06. „Производство на малц”.
Да
25.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си;
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените по букви от а) до д) процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
з) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
и) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
й) имат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 (за данъци, акцизи, мита, задължителни осигурителни вноски и други вноски за бюджета) и т. 7 (по влезли в сила наказателни постановления) от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на възложителя и на кандидата или участника, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот от икономическата им дейност за последната приключена финансова година или е повече от 50 000 лева;
к) е установено, че:
1) са представили документ с невярно съдържание, с който се доказва декларираната липса на основания за отстраняване или декларираното изпълнение на критериите за подбор;
2) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
л) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда, или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен;
м) не са изпълнили решение на Европейската комисия с разпореждане за възстановяване и влязъл в сила акт за установяване на публично вземане, когато това е приложимо, по смисъла на чл. 44 от Закона за държавните помощи и не е възстановило изцяло неправомерна и несъвместима държавна помощ или неправилно използвана държавна помощ;
н) лицата, които представляват кандидата, са осъждани с влязла в сила присъда за:
1) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, чл. 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
2) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза (буква н), т. 1)), в друга държава членка или трета страна;
о) за лицата, които представляват кандидата, е налице конфликт на интереси, във връзка с процедурата за предоставяне на средства, който не може да бъде отстранен;
п) лицата, които представляват кандидата, са опитали да:
1) повлияят на вземането на решение от страна на СНД, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
2) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на средства;
р) при които член на управителен или контролен орган, както и временно изпълняващ такава длъжност, включително прокурист или търговски пълномощник, е свързано лице по смисъла на § 1, т. 15 от допълнителните разпоредби на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество с ръководителя на структурата за наблюдение и докладване.
с) които не са изпълнили решение на Европейската комисия по смисъла на чл. 44 от Закона за държавните помощи.
Да
26.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Да
III. Група
Критерии за оценка на допустимостта на предложението за изпълнение на инвестиция:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Продължителността на предложението за изпълнение на инвестиция не надхвърля 12 (дванадесет) месеца.
Да
2.
Дейностите по предложението за изпълнение на инвестиция се изпълняват само на територията на Република България.
Да
3.
Предложението за изпълнение на инвестиция води до постигане целта на процедурата.
Да
4.
Предложението за изпълнение на инвестиция е в съответствие с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“.
Да
5.
По предложението за изпълнение на инвестиция НЕ се подкрепят:
i) дейностите и активите, свързани с изкопаеми горива, включително използване надолу по веригата; 
ii) дейностите и активите по схемата на ЕС за търговия с емисии; 
iii) дейностите и активите, свързани със сметища, инсталации за изгаряне на отпадъци и заводи за механично-биологично третиране;
iv) дейностите и активите, при които дългосрочното обезвреждане на отпадъци може да причини вреда на околната среда.
Да
6.
Предложението за изпълнение на инвестиция подкрепя придобиването на нови активи, които задължително водят кумулативно до:
А) цифровизацията на производствените процеси; И
Б) „разширяване на производствения капацитет“ и/или „разнообразяване на предлаганите продукти/услуги“.

Липсата на достатъчно обоснована информация, която да дава увереност за спазването на посочените изисквания по отношение на ВСИЧКИ предвидени за придобиване активи, ще бъде основание за отхвърляне на съответното предложение за изпълнение на инвестиция.
Да
7.
В случай на „регионална инвестиционна помощ“ дейностите по предложението за изпълнение на инвестиция имат за свой основен предмет осъществяването на една от следните първоначални инвестиции  в материални и/или нематериални активи:
•  създаване на нов стопански обект; 
•  разширяване на капацитета на съществуващ стопански обект;
•  основна промяна в целия производствен процес на съществуващ стопански обект;
•  диверсификация на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект.
Да
8.
В случаите, когато кандидатът е избрал приложим режим „регионална инвестиционна помощ“ и инвестицията, за която кандидатства, представлява диверсификация на продукцията на стопански обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в стопанския обект:

Общият размер на допустимите разходи трябва да надхвърлят с поне 200% счетоводната стойност на активите, които се използват повторно, както са осчетоводени през финансовата година преди започването на работата по предложението за изпълнение на инвестиция.
Да
9.
Предложението за изпълнение на инвестиция е в съответствие с принципите на равнопоставеност на жените и мъжете и осигуряване на равни възможности за всички.
Да
10.
Общият размер на заявеното безвъзмездно финансиране е по-висок или равен на 35 000 лева.
Да
11.
Дейностите по предложението за изпълнение на инвестиция не са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени от него.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.