Приключилa/прекратена процедура

BG65AMNP001-2.005 - „Интеграция и законна миграция – мерки за прилагане на Плана за действие на ЕС за интеграция на граждани на трети страни“ (Приключила)

Целите на настоящата Обява по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез процедура на подбор на проекти са дефинирани в съответствие с целите на Национална многогодишна програма на България по ФУМИ за периода 2014 – 2020 г.

Мерките в настоящата покана са в съответствие с Национална стратегия за интеграцията на лицата, получили международна закрила в Република България (2014-2020 г.) и с Плана за действие относно интеграцията на граждани на трети държави, изготвен от Европейската комисия COM(2016) 377 final от 07.06.2016 г.

Разработването на ефективни интеграционни политики — както за гражданите на трети държави, които са пристигнали наскоро и отговарят на изискванията да останат, така и за тези, които пребивават в ЕС по-продължително — представлява дългосрочна инвестиция. Ефективните и справедливи интеграционни мерки изискват достатъчни политически, социални и финансови инвестиции, които ще докажат своята полезност за всички наши общности в дългосрочен план. Опитът показва, че интеграционните политики функционират най-добре, когато са насочени към осигуряването на координирани системи, способстващи за участието и овластяването на всички в обществото — гражданите на трети държави и общностите, в които те се установяват. Това означава, че интеграцията следва да надхвърли участието в пазара на труда и усвояването на езика на приемащата държава: интеграцията е най-ефективна, когато е обвързана с начина на живот в многообразните европейски общества.

Индивидуалните интеграционни потребности варират в широки граници в зависимост от причината, поради която лицето е дошло в ЕС, и очакваната продължителност на престоя му, както и от неговите умения, образователно равнище и трудов опит. Висококвалифицираните граждани на трети държави, които се преместват по икономически причини, често получават интеграционна подкрепа от своите работодатели, например езикови курсове, както и от мрежата, осигурявана от тяхната работна среда. Особено за новопристигналите бежанци възникват специфични проблеми, като уязвимост вследствие на преживените травми, липса на документи за квалификация, пасивност преди и по време на процедурата за убежище, но също така езикови бариери и рискове от стигматизация в образователната система, на пазара на труда и на жилищния пазар, които не са ограничени само до бежанците.

Както предвижда член 79, параграф 4 от Договора за функционирането на Европейския съюз, въпреки че компетентността в областта на миграцията принадлежи основно на държавите членки, ЕС може да установява мерки за поощряване и подкрепа на действията на държавите членки за насърчаване на интеграцията на граждани на трети страни, пребиваващи законно на тяхна територия, и има важна роля за подпомагането, стимулирането и координирането на действията и политиките на държавите членки в тази област.

Насоките включват мерки за подкрепа на ЛТМЗ и ЛПМЗ - осигуряване на подкрепа за гражданите на трети държави в най-ранния момент в миграционния процес, която ще допринесе за успешната им интеграция. Мерките са насочени към прилагане на Плана за действие на ЕС за интеграция на ГТД, по-специално мерки, прилагани от организации на гражданското общество и централни, регионални и местни власти в контекста на всеобхватни стратегии за интеграция. Подобни мерки биха насърчили значително интегриран подход към интеграцията на ГТД, включително чрез засилване на сътрудничеството между съответните участници.

Срокове за кандидатстване

Начален срок: 05.12.2018 г. 15:10 ч.

Краен срок: 04.02.2019 г. 17:30 ч.

Интернет адрес: http://www.dmp.mvr.bg/Fond_ubejishte_migracia/Pro_kand_FUMI/default.htm

Документи за кандидатстване и информация

Оценителни таблици

Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.