Целите на настоящата Обява по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез процедура на подбор на проекти са дефинирани в съответствие с целите на Национална многогодишна програма на България по ФУМИ за периода 2014 – 2020 г.
Мерките в настоящата покана са в съответствие с Национална стратегия за интеграцията на лицата, получили международна закрила в Република България (2014-2020 г.) и с Плана за действие относно интеграцията на граждани на трети държави, изготвен от Европейската комисия COM(2016) 377 final от 07.06.2016 г.
Разработването на ефективни интеграционни политики — както за гражданите на трети държави, които са пристигнали наскоро и отговарят на изискванията да останат, така и за тези, които пребивават в ЕС по-продължително — представлява дългосрочна инвестиция. Ефективните и справедливи интеграционни мерки изискват достатъчни политически, социални и финансови инвестиции, които ще докажат своята полезност за всички наши общности в дългосрочен план. Опитът показва, че интеграционните политики функционират най-добре, когато са насочени към осигуряването на координирани системи, способстващи за участието и овластяването на всички в обществото — гражданите на трети държави и общностите, в които те се установяват. Това означава, че интеграцията следва да надхвърли участието в пазара на труда и усвояването на езика на приемащата държава: интеграцията е най-ефективна, когато е обвързана с начина на живот в многообразните европейски общества.
Индивидуалните интеграционни потребности варират в широки граници в зависимост от причината, поради която лицето е дошло в ЕС, и очакваната продължителност на престоя му, както и от неговите умения, образователно равнище и трудов опит. Висококвалифицираните граждани на трети държави, които се преместват по икономически причини, често получават интеграционна подкрепа от своите работодатели, например езикови курсове, както и от мрежата, осигурявана от тяхната работна среда. Особено за новопристигналите бежанци възникват специфични проблеми, като уязвимост вследствие на преживените травми, липса на документи за квалификация, пасивност преди и по време на процедурата за убежище, но също така езикови бариери и рискове от стигматизация в образователната система, на пазара на труда и на жилищния пазар, които не са ограничени само до бежанците.
Както предвижда член 79, параграф 4 от Договора за функционирането на Европейския съюз, въпреки че компетентността в областта на миграцията принадлежи основно на държавите членки, ЕС може да установява мерки за поощряване и подкрепа на действията на държавите членки за насърчаване на интеграцията на граждани на трети страни, пребиваващи законно на тяхна територия, и има важна роля за подпомагането, стимулирането и координирането на действията и политиките на държавите членки в тази област.
Насоките включват мерки за подкрепа на ЛТМЗ и ЛПМЗ - осигуряване на подкрепа за гражданите на трети държави в най-ранния момент в миграционния процес, която ще допринесе за успешната им интеграция. Мерките са насочени към прилагане на Плана за действие на ЕС за интеграция на ГТД, по-специално мерки, прилагани от организации на гражданското общество и централни, регионални и местни власти в контекста на всеобхватни стратегии за интеграция. Подобни мерки биха насърчили значително интегриран подход към интеграцията на ГТД, включително чрез засилване на сътрудничеството между съответните участници.
Начален срок: 05.12.2018 г. 15:10 ч.
Краен срок: 04.02.2019 г. 17:30 ч.
Интернет адрес: http://www.dmp.mvr.bg/Fond_ubejishte_migracia/Pro_kand_FUMI/default.htm